Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Gåva som en inventarie i AB?

Inlägg 1 av 2

2016-12-03, kl 21:25

FIL

FIL

Inlägg: 1

Gåva som en inventarie i AB?

Hej,

Har ett nystartat AB inom life-science och en av mina kunderna har erbjudit köpa utrustning för att för att bidra till fortsatt samarbete. Värdet för utrustningen är ca 140 000kr.

1) tänker jag rätt detta räknas som en gåva? Kan jag bokföra frysen som en inventarie och sedan skriva av den i 5-10 år då den kommer servas varje år och på sätt öka kapitalet i bolaget?

2) kan ens utrustning räknas som en inventarie när någon annan utanför bolaget köper det - dvs att bolagets pengar inte har använts för att införskaffa utrustningen? Behövs tex ett avtal mellan mig och kund där det framkommer att mitt AB tekniskt sätt äger utrustningen?

3) kan själva offerten/fakturan bestämma värdet på utrustningen eller behöver jag intyg för värdet?

Tack för er hjälp!
Mvh
F

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2016-12-29, kl 13:37

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Behöver du någon frys i din verksamhet? Har du fått något från din kund utan motprestation? Konstigt att någon ger bort något i detta värde. För att kunna gå vidare med din fråga/frågor så behöver jag svar på frågorna ovan. Beskriv gärna din verksamhet mer utförligt.

Med vänlig hälsning Thomas Bofeldt

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat