Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Lagar & Regler

Starta bolag utomlands?

Inlägg 1 av 17

2012-12-01, kl 23:35

FiratGunes

FiratGunes

Inlägg: 71

Starta bolag utomlands?

1. Finns det någonstans i världen där jag LAGLIGT kan starta ett företag och slippa betala skatt på mina inkomster tills jag börjar ta ut vinsten även fast jag är Svensk och inte tillför det landet?

Måste jag skriva över mig till det landet isf eller kan jag fortfarande bo i Sverige och slippa betala skatt här?
Det vill säga driva min verksamhet här i sverige men ha alla mina tillgångar, pengar, kontonummer etc utomlands i det landet bolaget finns?

Hitta denna text i ett forum:

"Fördelar med Panamabolag

Panama är ett av få ställen i världen där du fortfarande kan bilda ett helt anonymt bolag. Under den nuvarande panamanska lagstiftningen, kan ett bolag bildas så att det kontrolleras och ägs av innehavaren av de fysiska aktiecertifikaten, utan ägarregister någonstans. Inte ens myndigheterna i Panama känner till ägaren. Panamabolagets aktiecertifikat saknar normalt ägarnas namn och de behöver inte ens förvaras i Panama. Det finns inga krav på bokföring eller andra register i Panama, eller andra länder för den delen. Om Panamabolaget har kontor i Panama, men endast inkomster från utlandet (offshore), betalar det inga skatter i Panama."

Hur funkar det egentligen? Någon kunnig där ute?

Några tips på vilket lands som passar bäst om man är rätt oerfaren gällande bolag utomlands osv? Vilka går och lita på och vilka går inte lita på?


2. Hur funkar det med och starta bolag i cypern men driva verksamheten här i sverige? Det vill säga exakt samma sak som beskrivet ovan. Att verksamheten bedrivs i Sverige som grosstist/leverantör och allt sker ifrån sverige. Import till sverige och försäljning i Sverige dock bolaget i cypern(eller något annat bra rekommenderat land) och även bankkontot där där alla pengar ligger.

Exempel: Jag driver en grossist firma här i sverige av städartiklar och importerar från länder som tyskland, turkiet, kina. Levererar och har försäljningen till kunder här i sverige och fakturerar dem som vanligt DOCK fakturan som betalas skickas pengarna till mitt bankkonto i lander bolaget och bankontot finns i som jag har?

Jag är inte ute efter att skattefuska, bli av med höga skatter etc. Utan jag vill helt enkelt inte har bolaget i Sverige. Anledningen finns och är privat. Jag vill helt enkelt bara har mitt bolag i ett annat land och att inget ska finnas på papper gällande mina inkomster, utgifter etc här i sverige. Dem kanske syns ändå, men det spelar ingen roll, jag vill ändå inte ha ett enskild, handels eller ab i sverige utan helt enkelt bolag utomlands. Vart kan man vända dig för bäst hjälp med sådana här frågor? jag har sökt runt på nätet och hittar massvis men vilka är pålitliga egentligen? Det är BRUTALA stora skillnader på dem sidorna som hjälper en att starta bolag utomlands i priser. Vissa påstår att du hjälper en med allting för 4-5000kr och andra för 40-50 000kr.

Hur går man tillväga på bästa möjliga sätt?
Vet inte om jag postat i rätt del av forumet men hoppas på svar och är tacksam för all svar jag kan få. Jag ska även posta inlägget i andra delar av forumet och hoppas på det bästa.

Tack på förhand alla där ute som är villiga att ta sig några minuter och ge lite information och hjälpa till.

Mvh
FGG Investing
[email protected]
Tel: 076-777 99 09 nås endast eftermiddag mellan 13-17:00 på vardagar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 17

2012-12-03, kl 17:39

NTBN

NTBN

Inlägg: 5

1. Estland. Bolagsskatt = 0%, du betalar skatt bara på utdelningar. Kolla också Singapore eller Hong Kong som har det som heter "single tier tax system"
2. Som obegränsat skattskyldig, jf. IL 3:3, måste du betala skatt i Sverige, även om du driver verksamhet utomlands. Skatt på utdelningar utgår dock med 30%, jf. §5 Kupongskattelagen. Avräkningar kan vara tillgängliga för skatten betald i det andra landet, jf. avtalen för undvikande av dubbelbeskattning.

www.nordscript.eu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 17

2012-12-04, kl 14:48

FiratGunes

FiratGunes

Inlägg: 71

Tacksam för svar. Tydligen ska Malta vara super bra då man göra så att man endast betalar 5% skatt. Man betalar 35% och får tillbaka 30% efter 4 veckor för att man inte bor i Malta. Sverige har ingenting med redovisningen eller skatten och göra när man gör på det viste. Det handlar om ett bolag och ett trading bolag, 2 startade bolag på något sätt som man sätter ihop har jag fått lära mig. Dock tar detta bolag 50 000kr för denna tjänst. Då ingår, kontorsadress, advokater, revisor som sköter alla papper jämt, anonymitet om vem som äger bolaget. Bankkonto, abnonymt bankkontokort etc etc. Verkar skit bra men då jag inte har någon erfarenhet gällande detta så är 50 000kr rätt mycket. Det låter super bra om det är sant.

Vad tror ni?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 17

2012-12-05, kl 21:19

NTBN

NTBN

Inlägg: 5

Du kan hitta svar på många frågor om beskattning när man driver ett dotterbolag i ett annat EU-land här:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:345:0008:0016:EN:PDF

Du är också välkommen att kontakta oss om du vill få utlåtande och synpunkter, med referenser till rättstillämpning och praxis, på just bestämda frågor. Vi kan då komma in på utförliga analyser.

www.nordscript.eu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 17

2013-01-19, kl 21:24

xiro

xiro

Inlägg: 13

Om du har ett s.k. fast driftställe, eller om SKV bedömer att du/bolaget har ett fast driftställe blir det inkomstbeskattning i Sverige.

och den moraliska delen:
Om du bor i Sverige, varför försöka att undvika skatt? alla andra betalar och bidrar till det allmänna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 17

2013-03-24, kl 00:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Lettland är ett land där man som ägare betalar bara på vinsten men vad rör det sig om för summor. Ofta finns fördelaktiga regler även i Sverige men det gäller att hålla reda på alla parametrar och hålla sig uppgraderad på myndigheternas ändringar. Sedan är det en annan sak att SKV ibland struntar i sina egna regler med vetskap om att högre instanser skyddar dem.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 17

2017-02-06, kl 22:11

fenix1977

fenix1977

Inlägg: 4

låter intressant det här måste kollas upp

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 17

2017-02-07, kl 00:29

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det jag skrev om ang Lettland för 2 år sedan har förändrats. exakt hur det är idag vet jag inte. Jag har inte den informationen längre. Att göra affärer med Lettland är fortfarande mycket lönsamt. Man kan göra det från Sverige på bra sätt men ska du ha de verkligt goda råden så kostar det i inledningsskiftet var du än tar det ifrån. Själv ge jag bara råd till den som är helhetskund hos mig och det kostar 100´+ moms under ett år, därefter 12´+ moms per år. Under förutsättning att man har en god omsättning så är mina råd lysande och ger ett fantastiskt resultat, och ju mer du frågar desto gladare blir jag för då ser jag att du gillar vad du gör och vad du får. Själv startade jag mitt företag en gång i början på året och man kan alternativt starta enskild firma 1 juli med förlängt år (max 18 mån). I den information jag ger dig är en helhetsbild av din situation. Med 50 år som företagare, företagsledare, känner jag till de flesta fallgropar man kan råka ut för och som vi med jämna mellanrum får ta del av att man gjort fel. En myndighet SKV kan man aldrig lita på hur rätt man än gjort, så skulle man bara av skälet överhuvudtaget inte starta företag alls. Men man kan överklaga och har man tur får man rätt. Några hade tur när jag satt i skattenämnd samt företagskattenämnd en gång i tiden.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 17

2017-02-09, kl 20:01

fenix1977

fenix1977

Inlägg: 4

Hej lars
Menar du 100kr+ moms /år eller var lite luddigt hur mycket det kostade att bli hel kund

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 17

2017-02-09, kl 22:13

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nä inte hundra kronor. Det lilla kommat efter betyder tusen så 100.000:- + moms. Du får då ett år med all information jag kan ge dig, om jag tar dig som kund vilket inte är helt säkert. Jag får väldigt många förfrågningar och bland det första jag talar om vad det kostar, dumt kanske men jag sparar massa tid åt oss båda.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2