Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av moms i samband med bokslutet

Inlägg 1 av 2

2017-03-29, kl 13:39

pariba

pariba

Inlägg: 1

Bokföring av moms i samband med bokslutet

Hej,

Jag driver en enskild firma (första året) och är lite osäker på hur jag ska redovisa momsen. Jag redovisar på dagboksblad och ska göra ett förenklat årsbokslut.

Jag har under föregående räkenskapsår samlat ihop den sammanlagda momsen (endast ingående moms).

I en anvisning från Skatteverket så står det följande mening för Förenklad Årsbokslut: "Bokslutshändelser får du skriva på ett bokslutsunderlag i stället för att bokföra som vanligt. Bokslutsunderlaget blir alltså både bokföring och verifikation".

Innebär detta att omföringen av momsen (till Redovisningskonto för moms 1650/2650) inte behöver användas i en kontering i dagboksbladet?
Omföringen av momsen bör väl kunna ses som en bokslutshändelse? Jag har gjort redovisningen av all min moms på det bokslutsunderlag som finns, dvs B14A för Skatteskulder (förenklat årsbokslut). Är detta det enda som behövs eller behöver jag även föra över det på dagboksbladet?

Dvs såhär:
2641 Ing moms K 1532
2650 Redov. moms D 1532


Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2017-04-03, kl 15:52

stifor

stifor

Inlägg: 386

Hej,

Vare sig du behöver eller inte tycker jag att du ska kontera momsredovisningen och i ditt fall eftersom du enbart har ingående moms blir det då:

2641 Ing moms K 1532
1650 Momsfordran D 1532

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat