Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur redovisa återbetalning av Momsfordran?

Inlägg 1 av 3

2017-04-16, kl 20:25

EliasM

EliasM

Inlägg: 2

Hur redovisa återbetalning av Momsfordran?

Jag har en mindre enskild näringsverksamhet där bokföringen sker på dagboksblad.

1. Bokslutet år 2015 slutade med en övrig fordran för "Momsfordran från bokslutsunderlag" (moms som jag skulle få åter).
2. Denna förde jag in som ingående balans på konto 1600 "Övriga fordringar"
3. Utbetalningen av fordran skedde till mitt privata konto (precis som skatteåterbäringen), så jag förde aldrig in det som en bokföringshändelse. Jag såg det som en del av deklarationen, vilken uttryckligen sker för mig som privatperson och inte ska in i bokföringen.
4. Det innebär dock att jag vid bokslutet för år 2016 står med en övrig fordran på beloppet och motsvarande eget kaptial, trots att fordran redan är reglerad (i början av juni 2016).
5. Hur kan jag rätta till det här? Borde utbetalningen bokföras som "eget uttag"?

(Och har jag missat något annat på vägen får ni gärna påpeka det.)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2017-04-18, kl 10:41

stifor

stifor

Inlägg: 386

Bokför den händelse när du erhöll momsfordran som:
Kredit 1600 Övriga fordringar x kr
Debet 2013 Eget uttag x kr

För att göra det enklare i framtiden, bokför redan i bokslutet en uppkommen fordran av moms som eget uttag (hoppa alltså över steget att först bokföra en fordran och därefter kreditering av fordringen).

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2017-04-23, kl 17:31

EliasM

EliasM

Inlägg: 2

Strålande! Tack.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat