Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget med kompis?

Inlägg 1 av 3

2009-06-29, kl 17:09

Magnus

Magnus

Inlägg: 19

Starta eget med kompis?

Jag har F-skatt och han jobbar full tid. Vi tänkte starta ett bolag tillsammans, hur gör vi då enklast? Kan man starta enskild firma på 2 pers om han skaffar FA-skatt och jag har F-skatt eller hur gör vi bäst?Mvh, Magnus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-07-01, kl 07:43

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Om ni skall starta en egen gemensam verksamhet med delad "risk" så skulle jag rekommendera er att starta ett handelsbolag. Givetvis går det att starta två Enskilda firmor och avtala sinsemellan att ni skall samarbeta. Startar ni ett handelsbolag finns det inga problem med att han jobbar full tid via sin A-skatt, samtidigt som ni får ett separat "bolag" som kan passa bättre när ni två skall köra tillsammans.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-07-05, kl 20:58

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Hej Per, ja att ha varsin enskild firma + ett handelsbolag är en variant eller bara varsin firma så har vi själva och det fungerar alldeles utmärkt.Lars Arenander

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat