Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kostnadskalkyl för inköp

Inlägg 1 av 8

2018-10-03, kl 12:52

Bjarnle

Bjarnle

Inlägg: 4

Kostnadskalkyl för inköp

Hej!

Jag har letat en hel del efter en mall för att se hur inköp genom min enskilda firma påverkar min slutliga lön men hittar inget vettigt. Det kan låta som något rätt simpelt men för en som är lite osäker vill man gärna försäkra sig om att man tänker rätt. Förhoppningsvis kommer det här till användning för andra också.

Det jag vill göra är att se hur pass mycket min lön skiljer sig beroende på vad jag gör för inköp. Rätta mig om/där jag har fel :)

Exempel
Om jag fakturerar för 50.000 kr ett år får jag ut efter momsbetalning och skattekostnader (28,97% + 31%) ungefär 20.400 kr i lön. Skulle jag t.ex. köpa en elektronikvara för 10.000 kr kan jag dra av 2.000 kr på min utgående moms och därmed betala 2.000 kr mindre i min momsredovisning. Det jag får kvar efter momsbetalning är ett mindre belopp att skatta på då jag drar av elektronikvarans pris (exkl. moms) vilket gör att jag behöver skatta mindre. Det jag får i lön efter skatt är cirka 17.400 kr, vilket betyder att elektronikvaran bara kostar mig cirka en tredjedel av priset. Tänker jag rätt? Kika gärna på den bifogade Excel-filen så kanske min förklaring blir tydligare.


Tack på förhand!


http://caliberdesign.se/stuff/lon_efter_inkop.xlsx

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2018-10-05, kl 13:48

Jontedaman

Jontedaman

Inlägg: 10

Om jag förstår det rätt så vill se hur vidare du får mer pengar i handen genom att köpa saker på företaget och sen ta ut en lön, istället för att först ta ut en lön och sen köpa samma vara?

Det är alltid bättre att köpa så mycket som möjligt på ditt företag. På så vis betalar du mindre i skatt och får mer pengar i handen. Men se till att du verkligen får göra avdrag för varan. D.v.s varan måste vara relevant för din näringsverksamhet. Du kan exempelvis inte göra avdrag för luncher och semesterresor.

Jag tror inte det finns någon mall för detta utan enklast är att räkna ut det själv.

Hoppas detta förklarade något.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2018-10-05, kl 14:53

Bjarnle

Bjarnle

Inlägg: 4

Tack för svaret!

Ja precis, jag vill se hur mycket billigare det blir i slutändan att ta det på företaget. Kan man räkna ut det själv måste det även gå att göra en mall av det. Du tog möjligtvis inte kik på den som är bifogad i slutet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2018-10-05, kl 18:10

Jontedaman

Jontedaman

Inlägg: 10

Det blir billigare att köpa varan på företaget, istället för att först ta ut en lön och sedan köpa samma vara, p.g.a följande:

1. Du får göra avdrag på momsen. För att göra det enkelt, anta att du har haft en omsättning på 1250 SEK (totalt 250 sek moms) men du ännu inte har köpt något på företaget (du har 0 i utgifter). Då ska du betala in dessa 250 SEK till Skatteverket. Men om du köper en vara för 125 kr (totalt 12,5 SEK moms). Då ska du istället bara betala in 237,5 SEK (250 - 12,5) i moms till Skatteverket. Du får alltså behålla de 12,5 SEK som du annars hade betalat in som moms.

2. Du betalar mindre skatt. Anta ovan exempel där du har en omsättning på 1000 SEK ex moms men inte har några utgifter. Då ska du betala skatt på hela denna summan. Men köper du då en vara för 100 SEK ex moms då ska du endast betala skatt på 900 SEK (1000 - 100). Om skatten ligger på låt säga 30%. Då betalar du 270 SEK (0.3 x 900) istället för 300 SEK (0.3 x 1000) i skatt. Och du sparar då 30 SEK (300 - 270).

Du sparar alltså följande: 12,5 SEK i moms (från punkt 1) + 30 SEK (från punkt 2) = 42,5 SEK

Givetvis kan du göra en mall av detta. Enklast borde vara att använda sig av excel. Istället för mina exempel sätta du in dina egna siffror och sedan kan du använda dig av verksamt sida för att beräkna ut den slutgiltiga skatten: https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-din-skatt. Problemet är att i Sverige har vi progressiv skatt och skattesatsen stiger ju högre din vinst är, vilket gör det svårare att använda skapa en mall. Enklare hade det varit om skattesatsen alltid hade varit den samma.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2018-10-07, kl 23:11

Bjarnle

Bjarnle

Inlägg: 4

Mja, momsen blir vär ändå 25 SEK eftersom det är 25% momsskatt? Då blir det 925 SEK man har kvar efter momsbetalning och inköp istället för 900 SEK. Sen ska det på sociala avgifter också (31,42%) utöver inkomstskatten (0,3% i det här fallet) och då får jag behålla:

Inköp efter lön
1000 * (1 - 0,3 - 0,3142) - 125 (varans kostnad) = 260,8 SEK

Inköp på företaget och sen ta lön
925 * (1 - 0,3 - 0,3142) = 356,9 SEK

Jag sparar då 356,9 - 260,8 = 96,1 SEK, vilket motsvarar 77% av varans kostnad inkl. moms... Så jag sparar alltså drygt 3/4? :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2018-10-08, kl 17:18

Jontedaman

Jontedaman

Inlägg: 10

Eftersom du har en försäljning på 1000 SEK ex moms blir den totala momsen 250 SEK (25%). Tror det var det som du menade? I övrigt stämmer dina uträkningar.

Jag räknade inte med de sociala avgifterna utan nämnde en hypotetisk skattesatsen då sociala avgifter och skatt varierar. Du borde kunna lägga till detta som en variabel i din kalkyl.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2018-10-08, kl 17:55

Bjarnle

Bjarnle

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: Jontedaman

Eftersom du har en försäljning på 1000 SEK ex moms blir den totala momsen 250 SEK (25%). Tror det var det som du menade? I övrigt stämmer dina uträkningar.



Ja precis och det skrev jag under "Inköp efter lön" (1000 SEK är efter momsbetalning). Du nämnde att varans moms är 12,5 SEK men den är 25 SEK, det var det jag rättade :) Tack för svaren! Känns dock som att 3/4 låter lite väl mycket, om någon annan ser något fel får ni gärna påpeka det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2018-10-09, kl 11:05

Jontedaman

Jontedaman

Inlägg: 10

Jo det har du rätt i. ;) Hur som helst så är det alltid bättre att köpa varor på företaget. Men gör endast avdrag på det som är avdragsgillt. Annars får du Skattemasen på dig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat