Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Affärsidé och marknadsundersökning

Inlägg 1 av 5

2019-07-08, kl 22:43

patrik1972

patrik1972

Inlägg: 2

Affärsidé och marknadsundersökning

Hej alla företagare och entreprenörer. Alldeles ny här och tänkte jag kanske kan få hjälp här.

Det är så att jag har en affärsidé som jag har börjat jobba på. Själva idén riktar sig mot butiker, webbshoppar och slutkonsumenter. Jag har redan träffat två stycken centrumchefer för att presentera min idé och båda har varit positiva och dessutom gett mig nyttig feedback. Nu vill jag gå vidare för att göra en mer noggrann marknadsundersökning och det är här jag behöver hjälp.

Jag vill göra en marknadsundersökning på en bredare front med fokus mot butiker framför allt inom detaljhandel men idén är absolut inte begränsad till det. Jag är alltså ute efter tips på hur jag kan komma i kontakt med företag som jobbar med marknadsundersökningar inom detaljhandeln. Jag vill gärna att dessa även har kunder som är stora kedjor så som H&M, Mediamarkt, Elgiganten, Lindex etc. Finns det någon som har några tips vart jag kan hitta företag som utför undersökningar?

Mvh
Patrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2019-07-09, kl 22:09

Ekonomiexperten1

Ekonomiexperten1

Inlägg: 6

Kort svar: googla.

Långt svar: letar du efter företag som du kan fråga (dvs ringa upp någon som kan hjälpa dig med info påsamma sätt som du pratade med centrumcheferna), eller vill du ha ett som kan utföra själva undersökningen åt dig? Tänker att det lätt blir dyrt ganska snabbt om du ska engagera ett externt företag att göra en undersökning.

Vad handlar det om för ide? Testa den på oss här i forumet, det kan ge ett bra underlag också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2019-07-22, kl 11:34

patrik1972

patrik1972

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: Ekonomiexperten1

Kort svar: googla.

Långt svar: letar du efter företag som du kan fråga (dvs ringa upp någon som kan hjälpa dig med info påsamma sätt som du pratade med centrumcheferna), eller vill du ha ett som kan utföra själva undersökningen åt dig? Tänker att det lätt blir dyrt ganska snabbt om du ska engagera ett externt företag att göra en undersökning.

Vad handlar det om för ide? Testa den på oss här i forumet, det kan ge ett bra underlag också.



Jag kan nog tänka mig att lägga lite pengar på att få hjälp med undersökningen, jag vill ju nå de som jag nämnde och jag tänker att etablerade marknadsundersöknings företag har goda kontakter och faktiskt får svar på sina undersökningar. Undersökningen kommer ligga som grund till om jag går vidare eller inte.

Testa den här, avslöjar nog alldeles för mycket om idén.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2019-07-22, kl 11:45

Ekonomiexperten1

Ekonomiexperten1

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av: patrik1972

Jag kan nog tänka mig att lägga lite pengar på att få hjälp med undersökningen, jag vill ju nå de som jag nämnde och jag tänker att etablerade marknadsundersöknings företag har goda kontakter och faktiskt får svar på sina undersökningar. Undersökningen kommer ligga som grund till om jag går vidare eller inte.

Testa den här, avslöjar nog alldeles för mycket om idén.




I 101 fall av 100 är ingen annan intresserad av din idé, alla är upptagna med sina egna. Testa den på oss i forumet så kommer du få lika mycket tips & glada tillrop som kritik och goda råd...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2019-08-21, kl 10:29

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Citat:

Ursprungligen postat av: Ekonomiexperten1

Citat:

Ursprungligen postat av: patrik1972

Jag kan nog tänka mig att lägga lite pengar på att få hjälp med undersökningen, jag vill ju nå de som jag nämnde och jag tänker att etablerade marknadsundersöknings företag har goda kontakter och faktiskt får svar på sina undersökningar. Undersökningen kommer ligga som grund till om jag går vidare eller inte.

Testa den här, avslöjar nog alldeles för mycket om idén.




I 101 fall av 100 är ingen annan intresserad av din idé, alla är upptagna med sina egna. Testa den på oss i forumet så kommer du få lika mycket tips & glada tillrop som kritik och goda råd...



Håller med "ekonomiexperten" .....Jag förstår dig Patrik då du är ny i det hela men oftast har inte andra tid eller intresset att släppa sin egen idé eller företag som de redan driver för att sno din idé som för dig "garanterat" är en nya unicorn men som i själva verket kanske inte ens är lönsamt, nu säger jag inte att den inte är det men tänker du som Gollum i sagan om ringen my precious och vill hålla det så hemligt som möjligt då kanske du tom sätter käppar i hjulen för dig själv.

Det här forumet är nu för tiden rätt dött dock så du lär inte få ut så mycket utav det hur som helst men ja, var inte rädd för att dela med dig av din idé .....tänk såhär istället - dela med dig av konceptet men dela inte med dig av den praktiska biten, alltså utförandet, det är den som är värd något, idén/konceptet har förmodligen redan blivit tänkt av någon annan redan som antingen gör det du gör nu eller som aldrig drog igång det.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat