Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokför jag årets resultat?

Inlägg 1 av 3

2005-01-18, kl 15:25

username

Mathias
Silling

Inlägg: 2

Hur bokför jag årets resultat?

Hej!

Hur bokförs förra årets resultat (2004). OM resultat är x (+ eller -) kr och det finns x kr på bankkontot. Hur överförs x till nästa år?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-01-18, kl 23:10

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du måste väl ha sadon på fler konton än banken och resultatet?
Har du bokat upp resultatet? Har du sammanfört de olika underkontona på eget kapital till Eget Kapital, dvs har du tömt 2912, 2918, 2919, 2913 och lagt saldot på 2910?
Hur sedan överföringen mellan åren går till är olika mellan olika program. I en del program kommer automatiskt fg års UB in som IB i det nya året när du lägger upp nytt år. I de flesta av dessa program förändras också automatiskt IB posterna vartefter du förändrar UB i gamla året medans du håller på med bokslutet. I en del program ska man stå i det nya året och begära att programet "drar" in värdena från det gamla året, medans man i andra program ska stå i det gamla året och begära att programet "skjuter iväg" värdena till det nya året.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-02-01, kl 23:29

username

Lena
Sjöberg

Inlägg: 18

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!

Hur bokförs förra årets resultat (2004). OM resultat är x (+ eller -) kr och det finns x kr på bankkontot. Hur överförs x till nästa år?



Hej - Karin har skrivit en hel del bra svar till mig på tråden "enskild firma utan årsbokslut, hur göra vid nytt räkenskapsår". Kanske hittar du svaren där.
mvh
Lejonelle

Inläggets betyg
Svara Svara med citat