Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

fakturera utomlands

Inlägg 1 av 7

2005-01-18, kl 16:55

username

Annika
Bergström

Inlägg: 3

fakturera utomlands

Jag jobbar som illustratör och har tidigare varit anställd på projektbasis, varför jag inte har nåt eget företag. Men nu är jag arbetslös, stämplar, och börjar få svårigheter med att ta jobb eftersom jag inte kan fakturera. Jag funderar på att starta eget men är tveksam eftersom jag då förlorar tryggheten med akassepengarna. Jag har ett eventuellt frilansjobb i usa (på distans) på gång och funderar på att starta eget för att kunna fakturera dem. Är det nödvändigt? Hur fungerar det med fakturering till utlandet? Skattar man där eller i sverige? Om jag har egen firma och fakturerar dem, måste jag betala sociala avgifter och "ta ut lön" eller kan jag bara leva av och skatta på vinsten företaget gör? Hur mycket skattar man på vinst i företaget?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-01-18, kl 23:35

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

För att kunna fakturera måste du ha ett företag. Företaget kommer att skatta där det finns. alltså i Sverige. Hur det fungerar med lön kontra vinst beror på företagsform. Startar du ett AB så blr du anställd av bolaget och får lön som anställd. Din lön och arbetsgivaravgifter blir då kostnader i bolaget precis som vilken annan kostnad som helst. Bolaget betalar sedan 28% i skatt på sitt resultat. Startar du enskild firma eller handelsbolag blir företagets vinst lika med din "lön". Du betalar alltså skatt och sociala avgifter på resultatet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-01-20, kl 22:11

username

Annika
Bergström

Inlägg: 3

Hej igen och tack för ditt svar!
Jag har nu efter envist surfande här på sajten kommit underfund med hur mycket jag måste fakturera för att täcka in egenavgifter och annat om jag startar en enskild firma, men det här med moms är fortfarande ett mysterium. Jag jobbar ju med film och bilder (det här faller gäller en barnbok som ska illustreras och kanske även bli en animerad kortfilm), vad gäller för moms då och vilket belopp dras den ifrån? Dvs, dras den på brutto eller nettovinsten?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-01-29, kl 16:54

Homann

Homann

Inlägg: 49

På din faktura som du skickar ut lägger du till 25% moms. Denna momsen betalar din kund, och du skickar sedan in den till Skatteverket. Momsen påverkar inte vinsten på något vis, eftersom du skall betala momsen till Skatteverket lika mycket som du får in moms från dina kunder (minus den moms som du betalar på inköpt material med mera).

Sen så finns det andra regler för vad som händer vid export/import, och de reglerna är inte lätta att begripa!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-01-29, kl 19:19

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det kan vara 6% moms gällande bildeböcker för barn.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-01-30, kl 01:08

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ja men de 6% i moms gäller väl för själva boken när den säljs, inte för kringkostnaderna som i det här fallet illustrationerna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-01-30, kl 22:57

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

När det gäller boken är vi helt överens.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat