Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

fakturera utomlands

Inlägg 1 av 7

2005-01-18, kl 16:55

username

Annika
Bergström

Inlägg: 3

fakturera utomlands

Jag jobbar som illustratör och har tidigare varit anställd på projektbasis, varför jag inte har nåt eget företag. Men nu är jag arbetslös, stämplar, och börjar få svårigheter med att ta jobb eftersom jag inte kan fakturera. Jag funderar på att starta eget men är tveksam eftersom jag då förlorar tryggheten med akassepengarna. Jag har ett eventuellt frilansjobb i usa (på distans) på gång och funderar på att starta eget för att kunna fakturera dem. Är det nödvändigt? Hur fungerar det med fakturering till utlandet? Skattar man där eller i sverige? Om jag har egen firma och fakturerar dem, måste jag betala sociala avgifter och "ta ut lön" eller kan jag bara leva av och skatta på vinsten företaget gör? Hur mycket skattar man på vinst i företaget?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-01-18, kl 23:35

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

För att kunna fakturera måste du ha ett företag. Företaget kommer att skatta där det finns. alltså i Sverige. Hur det fungerar med lön kontra vinst beror på företagsform. Startar du ett AB så blr du anställd av bolaget och får lön som anställd. Din lön och arbetsgivaravgifter blir då kostnader i bolaget precis som vilken annan kostnad som helst. Bolaget betalar sedan 28% i skatt på sitt resultat. Startar du enskild firma eller handelsbolag blir företagets vinst lika med din "lön". Du betalar alltså skatt och sociala avgifter på resultatet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-01-20, kl 22:11

username

Annika
Bergström

Inlägg: 3

Hej igen och tack för ditt svar!