Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Klurig fråga ang. verifikationstabbe i SPCS

Inlägg 1 av 2

2005-01-24, kl 21:14

username

Stefan
Ruffill

Inlägg: 6

Klurig fråga ang. verifikationstabbe i SPCS

Jag har gjort en blunder som jag inte kan rätta till. Hoppas på hjälp här.

Det började med att jag bokförde ingående moms som utgående moms. Vilket jag upptäckte
i o m momsrapporten.
Då gjorde jag en ändringsver. med omvända tecken så verifikationen blev nollställd. Jag gjorde sedan en ny korrekt verifikation. Så långt var allt bra.
Men senare fick jag hjärnsläpp, trodde jag inte fixat till detta. Så jag gick in i den gamla felaktiga verifikationen och korrigerade den genom kommandot ”Stryk över”. Strök den felaktiga utgående momsen och la till korrekt ingående moms.
Problemet visade sig snart, genom att jag har ett minusbelopp på det utgående momskontot, eftersom jag har varit inne och strukit en rad i en redan korrigerad verifikation!!!

Och tydligen går det inte att ta bort en överstukning i en registrerad verifikation….
Och inte kan jag nollställa detta genom att kreditera det felaktiga beloppet på utg. moms för då måste jag ju ha något att bokföra mot.

Jag har bokfört och ändrat verifikationerna så att beloppen inköp/ing. moms till slut stämmer, men jag står kvar med en kreditdiff på utg. momskontot som jag inte förstår vad jag ska göra åt????

Hoppas nån förstår och kan hjälpa mig knäcka nöten,

Mvh,
Stefan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-01-24, kl 22:52

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det värsta man kan göra nästan är att börja ändra och rätta och rätta igen, det brukar sluta med att allt blir en enda soppa som nästan blir omöjlig att reda ut. Man kan inte i SPCS ta bort överstrykningar men man kan lägga till nya rader i befintliga verifikat. Det enklaste hade alltså varit att gå in i det verifikatet där du stukit raderna och lagt till nya rader som såg ut precis som de du strukit. Jag föreslår att du gör så och samtidigt stryker de bokningar du gjort efter det för att försöka få ihop momsen rätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat