Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Följdfråga på tråden nedan om kontering av skattekontot.

Inlägg 1 av 2

2005-01-24, kl 21:28

username

Stefan
Ruffill

Inlägg: 6

Följdfråga på tråden nedan om kontering av skattekontot.

Läste tråden nedan och såg direkt att jag inte gör som det står där vad det gäller att bokföra moms och skatt.

Har en enskild firma och bokför skatten först i deb. på 7531 och i kred. på 2710.
Momsen verifieras automatiskt i o m godkännande av momsrapporten och differansen mellan in och utg. moms bokförs på 2650.
Vid betalning bokför jag konto 2710 och 2650 i deb och bankgirokontot 1940 i kredit.

(detta fick jag lära mig på en bokföringskurs jag gick)

Jag använder aldrig kontot 1630.....

Så här har jag bokfört hela 2004. Måste jag göra om alla ver. som berör moms/skatt då? Har gjort en resultat/balans rapport och det stämmer ju i slutändan vad jag ser. Fast rapporterna saknar förstås ett avräk. konto där det nu finns kapital....

Blir gråhårig på detta med bokföring :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-01-24, kl 22:47

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det svaret du refererar till är en typisk "skrivbordsprodukt" som fungerar bra i teorin men som inte används i praktiken. Att låta alla beloppen vända över 1630 är onödigt, tidskrävande och ytterligare en ev felkälla när saker ska stämmas av. Bokför du som du gör så blir det enligt samma principer som åtminstone 99% av alla redovisningsbyråer gör. Vad som är fel i det du gör är däremot konteringen av skatter på 7531. Det är en enskild firma du har och då är inte skatter och egenavgifter för dig själv en kostnad i firman, något det blir när du bokför på 7531. Skatter som är dina egna ska bara bokföras på 2012 privata skatter och räknas som ett privat uttag av dig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat