Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Beslut om F-skattsedel

Inlägg 1 av 4

2005-02-02, kl 15:01

username

Kenneth
Rydberg

Inlägg: 8

Beslut om F-skattsedel

Hej,
1. Har precis fått besked om min preliminära skatt som jag ska betala varje månad och det jag undrar är om denna summa är både skatt och moms?? Jag har en enskild firma och jag redovisar inte momsen varje månad!!

2. Har hört att man ska lämna skattedeklaration varje månad ??

Tacksam för svar eller vägledning.

Med vänlig hälsning
Kenneth

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-02-02, kl 15:08

username

Stefan
Jakobsson

Inlägg: 17

1. F-skatt är ej både moms & egenavgifter. Det är endast skatt på vinsten på företaget = Intäkter minus kostnader.

2.
Skattedeklaration räcker med 1 gång / år men ser man att man tjänar mer kan man skicka in en ny skattedeklaration om man vill.

Momsen skall däremot skickas in 1 gång per månad.

Tips: www.blinfo.se har bra böcker för såna frågor !

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-02-02, kl 15:56

Homann

Homann

Inlägg: 49

Eftersom du inte redovisar momsen varje månad, innehåller den debiterade preliminära skatten moms, egenavgifter och alla andra skatter du skulle betala om det vore tjänsteinkomst (kommunalskatt, fastighetsskatt, kapitalskatt medmera).

På ditt beslut står det om du skall redovisa varje månad eller en gång per år i deklarationen. Gränsen ligger på runt 1 miljon i omsättning. Så betala varje månad det belopp du fick beslutat om - det går att begära ändring om det skulle gå bättre/sämre än väntat - och så stämmer man av vid skattebeslut efter deklarationen (som borde dyka upp slutet 2006)

Man inser att det inte är en bra idé att blanda in dessa utbetalningar i bokföringen, utan ta det med Egna uttag (2013).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-02-04, kl 16:18

username

Kenneth
Rydberg

Inlägg: 8

Citat:

Ursprungligen postat av:

Eftersom du inte redovisar momsen varje månad, innehåller den debiterade preliminära skatten moms, egenavgifter och alla andra skatter du skulle betala om det vore tjänsteinkomst (kommunalskatt, fastighetsskatt, kapitalskatt medmera).

På ditt beslut står det om du skall redovisa varje månad eller en gång per år i deklarationen. Gränsen ligger på runt 1 miljon i omsättning. Så betala varje månad det belopp du fick beslutat om - det går att begära ändring om det skulle gå bättre/sämre än väntat - och så stämmer man av vid skattebeslut efter deklarationen (som borde dyka upp slutet 2006)

Man inser att det inte är en bra idé att blanda in dessa utbetalningar i bokföringen, utan ta det med Egna uttag (2013).




Tackar för era svar!!

MVH // Kenneth

Inläggets betyg
Svara Svara med citat