Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur mycket går bort i skatt?

Inlägg 1 av 4

2005-02-06, kl 11:20

username

Annika
Carpman

Inlägg: 24

Hur mycket går bort i skatt?

Låt oss säga att jag fakturerar en kund 33 000 kr + moms. Hur mycket går bort i skatt och avgifter? Hur mycket får jag behålla själv?

Ingående/utgående moms kan jag kvitta mot varandra. Men vad händer med de där 33 000 kronorna?

Vad kallar jag den summa jag får behålla? Kan jag göra vad jag vill med dom pengarna? Typ föra över till ett annat konto, shoppa för, etc.?

Jag har enskild firma med FA-skattsedel.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-02-06, kl 15:32

Homann

Homann

Inlägg: 49

Skatter och avgifter bestäms per år, och beror på firmans resultat. Resultatet i sin tur beror på vad du får in, men också vad du har för kostnader. Det går sedan att justera resultatet i, så vad du betalar i skatt är omöjligt att säga.

Om du inte gör några resultatjusteringar, så hamnar din marginalskatt mellan 49% och 67% av din vinst., dvs du får behålla 1/3 till hälften av det du tjänar MINUS dina kostnader.

Bokför du ordentligt (Eget Uttag 2013), så kan du göra vad du vill med pengarna. Dock minskar möjligheterna att sänka skatten genom reäntefördelning och expansionsfond om du tar ut alla pengarna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-02-10, kl 21:24

username

Annika
Carpman

Inlägg: 24

Jag hänger inte riktigt med där.

Om jag får in 35 000 kr exkl. moms, får jag först dra av ev. kostnader. Sedan har jag fått för mig att jag har rätt att göra ett schablonavdrag på max 25% för egenavgifter.

Hur bokför jag den avgiften?
Därefter räknas nettointäkten ut, eller?

Eller för att göra det lite lättare: jag fakturerar 35 000 kr (vi skippar momsen för att göra det enklare). Sedan gör jag avdrag för kostnader på 10 000 kr. Då återstår 25 000 kr.

Hur mycket av den summan kan jag plocka ut respektive skatta för?

Hur ska jag redovisa transaktionerna?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-02-18, kl 21:13

Homann

Homann

Inlägg: 49

Nej, du bokför inte arbetsgivaravgifterna alls. De "avdrag" du gör där gör du bara i deklarationen, ej i bokföringen. Det är det som gör det lite knepigt i enskild firma.

25 000 på ett år? Ja, då är det din vinst och du får skatta för hela den summan. Säg att ca hälften går bort i skatt, så du - privat! - skall betala in 12.000:- till SKV samt ev. momsskillnad (ca 6.000 i detta fall). Om du tar det från firman genom ett eget uttag (2013) eller om du tar det av din surt sparade privata bankslantar spelar ingen roll.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat