Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Starta ett It-cafè funderingar...

Inlägg 1 av 8

2005-02-08, kl 00:03

username

Peter
Mäki-Kauppila

Inlägg: 4

Starta ett It-cafè funderingar...

Hej, vi är ett par killar nu som går i tankarna att öppna ett litet IT-cafè..
Vi har planerat lite nu och funderar på att starta ett handelsbolag och börja med ca 8-10 datorer och kanske öppna en liten cafeteria..
Och läget i våran kommun är så att här så satsas det knappt nått för våra ungdommar så vi tänkte att det skulle bli som en liten träffpunkt för alla

så nu har jag lite funderingar om hur tror ni detta kan gå? även fast vår kommun inte är så stor (ca 20.000 inv)
Sedan har jag funderingar det här med datorerna, blir det billigare om man försöker hyra in dem eller bättre om man köper direkt? och hur skaffar spelen på ett billigt, bra sätt? pratar med någon grossist?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-02-10, kl 09:38

username

David
Madeja

Inlägg: 3

Jag tycker det är bättre att hyra inn datorerna för om ni nu går i konka så måste ni ju göra av med datorerna och det är ju inte lätt.
Hur ni skaffar spelen på billigt sätt har jag inget svar på men en av våra 2 internet café kör på pirat spel om jag inte minns helt fel. Det finns ju en möjlighet och det är att om man bara köper inn ett spel och sedan instalerar detta spel på alla andra datorer och fixar ett så kallat crack så kan det någ bli bra.

Hoppas att jag har gett er dom svaren ni hadde väntat er.

MVH: DavidM

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-02-10, kl 17:20

username

Samuel
Ljubicic

Inlägg: 5

Skulle inte rekommendera er att använda sig av piratspel eller crack, det är ju en av orsakerna till en eventuell konkurs om ni skulle bli upptäckta. Sen är det också olagligt... När det gäller att fixa billiga spel så kan det bli lite svårt. Om jag inte har fel så kommer det att spelas ganska nya spel och dessa är tyvärr alltid dyra i början när de släpps. Tror inte att ni kan räkna med några stora rabatter då ni har så få datorer.

Lycka till iaf!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-02-10, kl 17:23

username

Samuel
Ljubicic

Inlägg: 5

Kom på en sak, då ni är i en liten kommun och ni gör något positivt för kommunens ungdomar så skall det väl inte vara helt omöjligt att få ett bidrag? Sen så kan ni väl räkna med att de kommer att ha med ett finger i spelet då våld inte är direkt populärt direkt bland dessa, men man kan ju alltid försöka.. =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-02-10, kl 21:49

username

Peter
Mäki-Kauppila

Inlägg: 4

mm... det e så vi har tänkt lite grann med bidragen men kommunens bidrag kommer inte täcka riktigt allt så finns det några andra bidrag som man kan söka?..

En fråga om datorerna, vi har dunderat på att hyra datorer av dell på en "avbetalningsgrej" på 24 el. 36 mån men om vi skulle gå i konkan innan allt är avbetalat vad händer då? kan man bara lämna tillbaka datorerna?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-02-12, kl 13:43

dennissweden

dennissweden

Inlägg: 55

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej, vi är ett par killar nu som går i tankarna att öppna ett litet IT-cafè..
Vi har planerat lite nu och funderar på att starta ett handelsbolag och börja med ca 8-10 datorer och kanske öppna en liten cafeteria..
Och läget i våran kommun är så att här så satsas det knappt nått för våra ungdommar så vi tänkte att det skulle bli som en liten träffpunkt för alla

så nu har jag lite funderingar om hur tror ni detta kan gå? även fast vår kommun inte är så stor (ca 20.000 inv)
Sedan har jag funderingar det här med datorerna, blir det billigare om man försöker hyra in dem eller bättre om man köper direkt? och hur skaffar spelen på ett billigt, bra sätt? pratar med någon grossist?

kontakt en redan befintlig sådan rörelse i någon grann kommun och få riktig fakta.kolla med kommunen om det finns någon stödplan för en sådan rörelse som riktar sig till ungdomar. lycka till

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-02-15, kl 20:34

username

Magnus
Johansson

Inlägg: 9

Hej.

Jag driver ett IT café och håller på att utveckla detta på fler orter genom sk. franschise avtal, d.v.s. vi hjälper till med uppstart och drift, Ni får så att säga vår "kostym" för att så snabbt som möjligt komma igång och tjäna pengar, vilket ju är den krassa orsaken till att arbeta :) Låter detta det minsta intressant så maila mig gärna på [email protected]

MvH
Magnus Johansson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-11-15, kl 10:59

username

Fredrik
Lundahl

Inlägg: 11

är någon sugen på köpa en server som ni kan ha flera spel servrar på så maila mig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat