Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Eget kapital vid likvidation

Inlägg 1 av 3

2005-02-10, kl 16:17

username

Nima
Yousefi

Inlägg: 18

Eget kapital vid likvidation

jag undrar hur det blir med det egna kapitalet vid en eventuell likvidation för ett aktiebolag?
Dvs. vi ska snart öppna en restaurang men är beroende av ett banklån som måste finansiera vissa poster i vår verksamhet. Vi har ska starta aktiebolaget innan vi ansöker ett banklån. min fråga är hur blir det med det egna kapitalet om banklånet inte går igenom och vi tvingas avveckla företaget. förlorar man några pengar på det hela eller får man tibax hela beloppet, med tanke på att vi inte "kört" igång verksamheten. och vidare undrar jag hur det står till ifall man endast har företaget men inte bedriver någon verksamhet (ingen försäljning hyra osv.) måste man redovisa något. eller räknas verksamheten som "vilande" och i sånnafall hur visar man att verksamheten är vilande och hur går man för att få igång den igen.
mina frågor är väldigt dumma. men jag e ganska ny med det här.

tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-02-11, kl 00:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tänk er AB:et som en person, skillnaden mellan AB:et som är en juridisk person och en människa som är en fysisk person är att AB:et ägas av en eller flera personer. En fysisk person föds och får då ett personnummer, en juridisk person "föds" vid registreringen och får då ett organisationsnummer. Här finns en viss kostnad för att registrera en juridisk person, det är en avgift ni måste betala. Under hela sin levnad är sedan den juridiska personen, precis på samma sätt som en fysisk person skyldig att lämna deklarationer och visa sina inkomster (resultat) varje år oavsett om man har tjänat något eller inte. Om den juridiska personen som i ert fall är ett AB så måste det också varje år upprätta en årsredovisning och skicka in till bolagsverket, en årsredvisning som ska granskas av en revisor. Även om verksamheten skulle vara vilande ett år så ska årsredovisningen skickas in. Här blir det alltså en viss kostnad varje år för att göra detta. Så länge AB:et lever så måste dessa uppgifter lämnas varje år. Precis som för en fysisk person så upphör inte dess skyldigheter förrän man avlider eller när det gäller den juridiska personen går i likvidation. När en fysisk person avlider så ska det upprättas en bouppteckning och på samma sätt är det när en juridisk person "avlider", det är bara det att reglerna kring denna bouppteckning är striktare reglerat. När man begär ett bolag i likvidation så tillsätts en advokat som likvidator (jfr boutredningsman) och det blir han som från den dagen tar hand om alla bolaget kvarvarande åtaganden. Det är inget som han gör gratis utan betalningen för hans arbete kommer att tas av bolagets pengar. Hela förfarandet med likvidattionen kommer att ta ungefär ett halvår och efter det får aktieägarna tillbaka de pengar man satsat i bolaget och som finns kvar efter att alla kostnader bl a för likvidatorn är betalda.
Vill man undvika förfarandet med likvidation så finns det kanske istället en möjlighet att sälja bolaget till någon annan. Är det ett rent bolag som det inte varit någon verksamhet i så brukar ofta bolagets revisor kunna hjälpa till med att hitta en köpare till bolaget. Vad man tjänar på detta är framföralt tidsaspekten då man kan få tillbaka sina pengar betydligt fortare och utan dyra kostnader för en likvidator.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-02-11, kl 02:05

username

Nima
Yousefi

Inlägg: 18

Tack för ett utomordentligt svar.
/Nima

Inläggets betyg
Svara Svara med citat