Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Nybörjar fråga, att starta företag, tacksam för tips

Inlägg 1 av 9

2005-02-16, kl 22:09

username

Mattias
Andersson

Inlägg: 12

Nybörjar fråga, att starta företag, tacksam för tips

Jag har planer på att leva på ett eget företag i framtiden.
För tillfället är jag anställd och arbetar.
Men jag har börjat bli lite nyfiken på att starta ett företag, (vågar man kalla det hobbyverksamhet?) för att kunna köpa in varor mestadels via import och sälja i sverige.
för att tjäna lite extra pengar eventuellt spara till framtida affärsbruk.

Jag är väldigt grön på företagande, men vad fått fram genom att enbart läsa här och på andra ställen så är det en s.k enskild firma jag skulle vilja börja med för detta?
Är detta något som jag borde våga mig på att prova?
Hur långt skulle jag komma i detta genom att t.ex bara gå genom AMS starta eget kurs ?

Tacksam för alla tips och all hjälp!

vill någon skriva något privat så nås jag via email på [email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2005-02-17, kl 00:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du är på rätt väg och naturligtvis är det bra att smyga igång. Ha din anställning kvar och gå någon ekonomikurs för att lära dig grundbegreppen. Eftersom du bestämt dig hopppa över hobbyverksamheten. Det finns hur mycket som helst att tänka på men mejla mig så ska du få en del bastips.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2005-02-17, kl 00:52

mellow

mellow

Inlägg: 25

Tänkte mig något liknande, jag studerar just nu på högskolan för fjärde året men slutar snart och tänkte driva en enskild firma vid sida av. Jag vet dock inte riktigt vad jag kan tänkas omsätta första året - förhoppningsvis mer än 50tkr, men det kanske bara slutar på 20-30 om det inte vill sig väl. Är det några minimikrav på omsättning för att starta en enskild firma?

Jag och en kompis drev ett handelsbolag ett år för ett tag sedan och vi skrev en beräknad omsättning på 50tkr och det fick vi höra att de tyckte var i underkant.

Frågan är om man måste ha F-skattesedel för att handla med varor? Man ska också betala in skatt varje månad när man har F-skattesedel baserat på den tänkta omsättningen - vad händer om omsättningen inte blir lika hög som man tänkt sig och därmed inte har råd att betala in denna?

Måste man skriva en planerad omsättning/inkomst när man startar en enskild firma vid sidan om studerande/annan anställning?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2005-02-17, kl 08:39

username

Åsa
Sundeman

Inlägg: 62

Hej,

Det finns inga minimikrav på omsättning för att få starta en enskild firma. För att få F-skattsedel krävs dock att du har för avsikt att driva din verksamhet självständigt, varaktigt och i vinstsyfte. Många som startar företag har en hel del investeringskostnader som drar ner resultatet, dessutom brukar det ta ett tag innan man kommer igång. Om du tror att din vinst kommer bli liten fyller du bara i det på den preliminära självdeklaration som du lämnar till skatteverket i samband med att du lämnar in din skatte- och avgiftsanmälan. Din debitering per månad kan mycket väl bli 0 kr. Om du får en debitering som du med tiden ser är för hög i relation till din beräknade vinst, kan du lämna in en ny preliminär självdeklaration.

Hälsningar

Åsa


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2005-02-17, kl 22:59

mellow

mellow

Inlägg: 25

Åsa -> Tack så hemskt mycket för den förklaringen, uppskattas verkligen! :)

Är det rekommendabelt att skaffa sig F-skattesedel när man sysslar med import och försäljning till kunder och eventuellt företag här i Sverige eller räcker det med FA-skattesedel? Skillnaden är vad jag förstått att man med F-skattesedel själv betalar in "trolig" skatt på inkomst - men arbetsgivaren gör detta med FA-skattesedel (som i en enskild firma med endast jag själv anställd - då blir jag?).

Tycker det verkar lite lurigt... När jag fyller i för att starta ny enskild firma kan man välja mellan att ansöka om F eller FA-skatt. Om man endast själv (iaf. första åren) jobbar på företaget ska man också göra följande: "Anmäla företaget som arbetsgivare"?

Antar att man ska "Ansöka om registrering till moms" men vad innebär: "Ansöka om debiterad skatt"?

Många klurigheter och väldigt lite svar på skatteverkets hemsida :/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2005-02-17, kl 23:29

username

Åsa
Sundeman

Inlägg: 62

Oj oj, nu missförstod du nog mig!

Alltså, du ansöker om F-skattsedel om du bara kommer ha inkomst från näringsverksamhet. Om du vid sidan av din näringsverksamhet kommer ha inkomst av tjänst ansöker du om en FA-skattsedel.

Oavsett om du har F-skattsedel eller FA-skattsedel kommer du få en debitering som du ska betala till skattemyndigheten varje månad. (debiteringen kan givetvis vara noll om du inte tror dig gå med vinst första året tex.).

Med en FA-skattsedel betalar din arbetsgivare in dina skatter som avser tjänst, medan du själv betalar in de avgifter och skatter som hör till näringsverksamheten.

I din egna firma är du inte anställd, utan din inkomst blir den eventuella vinsten. Så länge som du arbetar ensam i firman ska du således inte anmäla dig som "arbetsgivare" på din skatte och avgiftsanmälan. Givetvis ska du ansöka om att bli momsregistrerad.

Hälsningar

Åsa

www.sundemanskontorsservice.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2005-02-18, kl 00:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Räknar du med omsättning under 30 000 så får du ingen momssedel men om du ex räknar 50.000 inkomst och 60 000 skulder får du ingen skatt ell sociala kostnader för firman utan ett underskott som du kan rulla framåt i tiden.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2005-02-18, kl 00:22

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Abidesign: fortsättning. du bör också se till att ha några kunder under året, ( det finns undantag i vissa företag).
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-02-18, kl 10:52

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Citat:

Ursprungligen postat av:

Räknar du med omsättning under 30 000 så får du ingen momssedel .



Det är bara om det är hobbyverksamhet som man har en gräns om 30.000 för att bli momsregistrerad. I näringsverksamhet betalar man moms från 1:a kronan men man får då också rätt att lyfta den ingående. Allt naturligtvis under förutsättning att man har en momspliktig verksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat