Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

upphovsrätt/patent

Inlägg 1 av 4

2005-02-22, kl 21:26

username

Agneta
Welander

Inlägg: 1

upphovsrätt/patent

Är det någon som vet hur långt upphovsrätten räcker när man har gjort ett sällskapsspel (tryckta papperslappar)? Bör man söka patent på en sån grej?
Agge

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-02-26, kl 01:15

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

jag är inte expert på området men jag tror att det är som med foto 70 år. Men tyvärr om det är bra kan någon kopiera idén och göra små förändringar. Glöm tanken på patent.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-02-27, kl 17:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Patent kan du inte söka, det får man bara för tekniska innovationer. Vad du däremot kan söka är designskydd. Rätten enligt detta skydd har du i 5 år med kan söka förlängning av skyddet för nya 5 år till maximalt 25 års skydd.
Upphovsrätten som sådan är formlös så det skyddet har du oavsett om du registrerar dig eller ej, problemet utan ett registerade skyddet är bevisbördan. Vem av er kom på spelet först? Upphovsrätten gäller 70 år efter din död eller i 50 år, det beror lite på vilken typ av rättighet det handlar om.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-04-18, kl 12:26

username

Lars
Larsson

Inlägg: 23

Patent och mönsterskydd för konsumentprodukter som lätt kan ändras är ingen idé att skydda. Den bästa möjligheten du har är göra spelet och få det sålt till en stor leksakstillverkare.

Men ett tips som jag fick från ALMI är att istället registrera ett varumärke hos PRV med klass som omfattar spel. Sedan kan du sälja spelet till en grossist och ange ditt varumärke + spelnamn och anse dig skyddad. Ange även "TM" varje gång du skriver ditt produktnamn.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat