Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hjälp med info

Inlägg 1 av 9

2005-03-07, kl 18:23

rivmann

rivmann

Inlägg: 12

Hjälp med info

Hej jag e jätte sugen på att starta en egen liten rivnings /byggfirma .Jag jobbar som rivnings arbetare på en byggfirma i sthlm vi river i badrum,kök,golv,mm.Nu vill jag gå vidare och starta en egen liten firma.hur gör jag ?Vad kan det kosta?vad ska man tänka på? Tackar för alla ideer!"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2005-03-08, kl 13:29

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Först och främst måste du tänka på om du kan sälja och få jobb. Kan du det, så börja med att registera in en enskild firma. Det kostar 1.000 kr och ska betalas till Bolagsverket. Ansökningsbroschyr kan du ladda ner från www.bolagsverekt.se. När du har blivit registrad hos dem, tar cirka 2 veckor, så ansäker du om F-skattsedel och momsregistrering hos skattemyndigheten. Det är dock den krångligaste biten eftersom du måste göra en uppskattning av hur mycket du kommer att tjäna och hur mycket moms du ska betala. Det viktiga i denna bit är att din firma inte måste gå med vinst i början.

Kan du skaffa jobb, så tveka inte att starta eget. Låt inget krångligt regelverk sätta stopp för dina planer. Det kommer sedan visa sig att det inte är så svårt. Har du bra med jobb, så lämna bort din bokföring till någon som kan det. Ta gärna kontakt med någon bokföringsbyrå. De kan säkert ge dig lite råd om hur du ska sköta ekonomin i företaget. Kan de inte det, gå till en annan bokföringsbyrå.

Kanske du kan gå någon "starta-eget-kurs". De kan ge en bra inblick i skatter, redovisning och annat bra att känna till saker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2005-03-08, kl 19:45

rivmann

rivmann

Inlägg: 12

Tack så mycket guran2 jag ska tuta å köra :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2005-03-09, kl 08:17

username

Tony
Hansen

Inlägg: 20

Hej fadi_che

Kontakt gärna mig så har jag info till dig.

[email protected]

Mvh
Tony

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2005-03-09, kl 14:25

username

Tony
Hansen

Inlägg: 20

Hej fadi_che
Om du känner lite oro inför att starta eget , så kan du alltid
hyra en arbetsgivare . Fungerar likadant som om du skulle
ha eget men du slipper allt vad papper och inbetalning är.
Med andra ord du behöver bara koncentrera dig på att få igång din verksamhet. Låter det intressant så maila mig
[email protected]

Mvh
Tony

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2005-03-09, kl 23:10

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Att hyra en arbetsgivare i början kan säkert vara ett bra alternativ för många men ABSOLUT INTE I BYGGBRANSCHEN!!!. Du måste till att börja med skriva på hängavtal med facket annars får inte andra byggföretag lov att köpa in tjänsterna. Kunden skickar en arbetsplatsanmälan till dig som du måste skicka vidare till facket där de godkänner dig som entreprenör. Har du inte avtal med byggnads får du inget godkännande och då kan du inte heller få jobbet. Så länge kunderna är privatpersoner så behöver man inte detta godkännande och kan då slippa kollektivavtalet fram till den dagen byggnads själva begär att man ska teckna ett. Med hängavtalet följer skyldigheten att ev förhandla ackord med facket vid varje arbetsplats eller att annars förhandla fram timlön för arbetsområdet. Byggnads avtal är ju så konstruerat att man skriver hängavtal med den fackliga avdelning som finns i det området man jobbar dvs ett företag som jobbar både i Stockholm och Södertälje kan ha två olika avtal. Du blir också skyldig att göra granskningsrapporter till Byggnads varje månad och berätta var din "anställde" har arbetet, hur många timmar och vilken lön han fått och då också betala en granskningsavgift till facket.
Arbetsgivarens ansvar för hur den "anställda" utför sitt arbetar när kunden är en privatpersoner är också väldigt starkt så det gäller att vara insatt i lagar och regler.
I en bransch som är så hårt reglerad och detaljstyrd som byggbranschen tror jag att det skulle vara mycket svårt att få det att fungera som inhyrd arbetsgivare även om det är en mycket bra idé i andra branscher.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2005-03-10, kl 19:54

rivmann

rivmann

Inlägg: 12

du har rätt karinj tony/arrox7 vet inte vad han sysslar med!!!!!men du kan väl svara på min fråga ochså eller??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2005-03-10, kl 21:49

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag har lovat KarinJ att hjälpa henne med att svara på din fråga eftersom jag, i vår firma arbetar med bygg- och rivningsfirmor.
Rent tekniskt hur du skall gå till väga har du fått ett ganska bra svar på, men jag kan ge dig lite tips på jobb som du som egenföretagare (enmans-företag) kan åta dig.
Först och främst bör du, om du inte redan har detta, skaffa dig utbildning och verktyg för i PCB-sanering. Detta är ett område där man lagstiftat om att all PCB på sikt skall försvinna ur fastigheter i Sverige. Det innebär att Fastighetsägarna är tvingade att sanera all PCB. Det finns enorma mängder som bara väntar på sanering. Kommunernas Miljöenheter kräver oftast, om inte alltid att detta görs av kvalificerade sanerare. Med sådan utbildning kan du med största sannolikhet sälja dina tjänster till andra rivningsfirmor men också direkt till fastighetsägarna.
Ett annat område som kan vara intressant är asbestsanering vilket också kräver utbildning (En kurs för sanering utomhus och en kurs för sanering inomhus). Investeringskostnader för maskiner blir dock oftast större på dessa jobb, men hyra kan man ju alltid göra.
Sen finns det exempelvis rensning av murfogar, som inte heller kräver jätteinvesteringar i maskinpark, däremot behöver man ofta vara ett par stycken för att kunna arbeta effektivt med ett helt hus som behöver fogas om. Det finns säkert flera "udda" arbeten som du som företagare i det lilla formatet kan utföra, men jag tycker du skall starta med arbeten som inte kräver alltför stora investeringar för att sedan med ett utbyggt kontaktnät satsa större och större. Tänk också på att din framtoning och person ofta spelar stor roll för platschefer o likn om dom skall välja ditt företag igen. Försök också erbjuda blixtsnabba utryckningar för det finns det alltid behov av. Glöm inte att byggstädning också kan vara en god idé. Kontakter med maskinuthyrare, transportörer, återvinningsstationer mm är också av stor vikt.
Hälsningar
KarinJ/Lennart

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-03-11, kl 17:52

rivmann

rivmann

Inlägg: 12

tackar för de många tipsen karinj och lennart ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat