Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Starta eget bidrag - med redan registrerad firma?

Inlägg 1 av 6

2005-03-10, kl 19:03

username

Kim
Häggström

Inlägg: 3

Starta eget bidrag - med redan registrerad firma?

Någon som har svar på följande:

Jag jobbar just nu och registrerade för ett par veckor sedan en firma. Har nu planer på att säga upp mig för att satsa på min affärsidé. Vill givetvis undersöka möjligheterna med att få starta-eget-bidra.
Fick dock idag höra att om jag redan registrerat en firma innan jag blivit arbetslös så kan jag inte söka bidrag. Inte ens fast verksamheten varit noll och det enda jag egentligen gjort är att registrera ett namn.

Sant eller falskt?
Någon som vet???

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-03-10, kl 19:50

rivmann

rivmann

Inlägg: 12

det är sant .du får inte något bidrag om du redan har registrerat en firma.men du kan ju alltid avsluta firman och starta en ny firma med ett annat namn bara. lycka till

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-03-10, kl 20:17

username

Kim
Häggström

Inlägg: 3

Jag antog att det var så.. Verkar vara det samma som gäller även för att få a-kassa om man mister jobbet.

Märkligt egentligen då jag mest registrerat ett namn, men inte bedrivit någon verksamhet. Borde så klart kollat upp detta innan, men tog det av någon anledning som självklart att det var Ok om jag inte bedrev någon verksamhet.

Nåja, det blir väll till att avveckla och börja om den dagen man blir arbetslös på riktigt :)

Antar att det är Bolagsverket man ska slå en signal för att avregistrera på nytt??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-03-11, kl 09:25

username

Peter
Selin

Inlägg: 42

Hej. Här i Malmö så skulle jag bifoga en F- skattesedel för att gå en starta eget kurs. För att få en F-skattesedel köpte jag ett bolag då har jag registrerat och köpt ett bolag för att gå en kurs. Skall man sedan inte kunna få ett starta eget bidrag bara för att man registrerat ett bolag så är det hela extremt oemosägelsefullt. Eller hur? Det är snart ett år sedan och inget beslut har tagits. Hade berörda personer på AF i Malmö sökt ett starta eget bidrag för att öppna en arbetsförmedling så får man hoppas på att dom får ett rejält avslag. Capital

Citat:

Ursprungligen postat av:

Någon som har svar på följande:

Jag jobbar just nu och registrerade för ett par veckor sedan en firma. Har nu planer på att säga upp mig för att satsa på min affärsidé. Vill givetvis undersöka möjligheterna med att få starta-eget-bidra.
Fick dock idag höra att om jag redan registrerat en firma innan jag blivit arbetslös så kan jag inte söka bidrag. Inte ens fast verksamheten varit noll och det enda jag egentligen gjort är att registrera ett namn.

Sant eller falskt?
Någon som vet???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-03-11, kl 16:12

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Under det senaste halvåret har jag givit Startaegetmedlemmarna över 300 kortfattade råd.Otroligt många har hört av sig till min Epostadress, så jag har beslutat att sätta upp en hemsida med mera heltäckande råd. Vi kan se här en liten konsekvens av att inte gå igenom vad man önskar få ut av företaget. Ibland inte en veta vad man ska göra. Det krävs ofta minst ett par månader innan man överhuvudtaget kan komma igång och det kan ta upp till ett år. Därför tänk efter före.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-03-12, kl 02:26

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Du kan inte få starta eget bidrag om du redan har ett jobb och sedan säger upp det för att driva eget. Det är reserverat för de som är arbetslösa eller kommer att bli det.





Inläggets betyg
Svara Svara med citat