Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Nytt kapital till AB

Inlägg 1 av 5

2005-03-17, kl 12:23

username

Torbjörn
Westerhäll

Inlägg: 9

Nytt kapital till AB

Hej.
Jag undrar vad som gäller vid följande två olika händelser:
Jag vill föra in kapital i mitt AB. Med andra ord: Jag skall ta av mina privata pengar och se till att mitt AB kan nyttja dem. Hur gör jag detta för att det skall gå rätt till väga, och hur bokför jag detta?
Fråga två är snarlik tror jag: Jag har med egna kontanter betalat två räkningar för mitt AB. Hur skall jag bokföra detta? Jag har inget behov av att pengarna skall komma åter till mig, pengarna (eller betalningen) kan stanna i bolagets räkenskaper.

Tacksam för svar av någon som kan!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-03-17, kl 23:05

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När du betalar något för ditt bolag eller sätter i pengar i bolaget så bokför det som lån från aktieägare (jämför tex privata uttag och insättningar i enskild firma) på ett avräkningskonto. Skillnaden mellan AB och enskild firma är den att i ett AB får du inte ta ut mer än du satt in, skulle du göra det så blir det lön av de pengarna.
Vill du sedan "knyta" dessa pengar till bolaget istället för att kunna plocka ut dem igen så kan du använda dessa till en nyemmission mot skuld. Ett mellanting mellan emmission och avräkningskontot är att göra ett villkorat aktieägartillskott. Pengarna förs då till en post under bolagets egna kapital men kan återbetalas till aktieägaren av framtida vinster. Oftast brukar man nämligen göra dessa tillskott om bolaget gått med förlust och man behöver återställa ett förbrukat aktiekapital.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-03-17, kl 23:09

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När du betalar något för ditt bolag eller sätter i pengar i bolaget så bokför det som lån från aktieägare (jämför tex privata uttag och insättningar i enskild firma) på ett avräkningskonto. Skillnaden mellan AB och enskild firma är den att i ett AB får du inte ta ut mer än du satt in, skulle du göra det så blir det lön av de pengarna.
Vill du sedan "knyta" dessa pengar till bolaget istället för att kunna plocka ut dem igen så kan du använda dessa till en nyemmission mot skuld. Ett mellanting mellan emmission och avräkningskontot är att göra ett villkorat aktieägartillskott. Pengarna förs då till en post under bolagets egna kapital men kan återbetalas till aktieägaren av framtida vinster. Oftast brukar man nämligen göra dessa tillskott om bolaget gått med förlust och man behöver återställa ett förbrukat aktiekapital.

www.foretagande.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-03-20, kl 18:48

Homann

Homann

Inlägg: 49

Går det att lyfta momsen om man betalar själv på detta sätt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-03-23, kl 21:25

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Javisst, kostnaden och därmed rätten till att lyfta momsen påverkas inte av hur finansieringen sköts.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat