Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Se upp för Tele2!

Inlägg 1 av 3

2005-03-31, kl 18:31

Murvel

Murvel

Inlägg: 12

Se upp för Tele2!

När nu Telia släpper monopolet på de fasta telefonabonnemangen så blir man kontaktad titt som tätt av andra telebolag som erbjuder billigare alternativ. Själv har jag Telia i grunden och Glocalnet som operatör. Jag blev uppringd av Glocalnet och sedan även av Tele2 som enligt de själva båda hade det billigaste alternativet. Tele2 hade ett billigare alternativ för egenföretagare, vilket jag är. Säljaren läste innantill ur en prislista och jämförde Glocalnets priser med sina egna, och de var mycket riktigt aningen billigare. Jag hoppade på erbjudandet men kollade sedan upp priserna och det visade sig att han hade jämfört Glocalnets priser inkl moms med Tele2s exkl moms. I själva verket var Glocalnet billigare. Oärligt, säger jag. Jag sade upp avtalet inom de 12 dagarna man hade på sig. Gör det du också!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-02, kl 15:14

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är mycket bra info du lämnar. Detta sätter operatörena under press. Själv vill jag inte ha dom ringande stup i kvarten så jag använder mig av nix. Det är ett register som säger att man inte vill bli uppringd och accepteras inte det är det bara att lägga på luren.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-04-06, kl 11:48

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 11

Det är inget i jämförelse med vad vi råkade ut för förra året.
Vi hade nyss startat vår firma och fick ett ernjudande per telefon av Tele2 att byta till dom som förval. Där läste säljaren och upp priser innantill. Sedan sa han att dom körde en "drive" just den månaden mot småföretagare. Det gick ut på att om man valde Tele2 som förval så fick man en mobiltelefon. Säljaren läste upp olika modeller och sa sedan att man kunde få bonus på sin redan existerande mobiltelefon istället. Jag sa att jag hade comviq kontant och att jag ville ha kvar det, just därför att man fick bonus när folk ringer till en, och folk ringer mig mer än jag ringer. Han sa att det var perfekt, för att tele2 är comviq och att det inte skulle vara nått problem med att föra över bonusen. Jag sa också att vi är tre delägare i företaget som hastigast och han tyckte att naturligtvis skulle alla tre få in bonus på våra mobil-telefoner om vi valde tele2 som förval. Vi diskuterade lite kring detta och det verkade ju onekligen som en bra deal. Väldigt suspekt dock så jag frågade klart och tydligt, är det någonting som kommer ändras nu förutom förvalet på den fasta telefonen? Nej svarade han, det är bara det som ändras.

Ca en vecka senare inaktiverades våra mobil-telefoner och jag ringde deras support. De kunde inte hjälpa mig med någonting så jag kopplades runt lite tills att jag kom fram till någon som var väldigt arg. Jag förklarade situationen för honom och ville få avtalet makulerat om det inte var vad jag hade varit införstådd i att jag gick med på. Men då började han skrika över telefonen och var kort och gott väldigt otrevlig. Han skulle kolla upp avtalet om det var som det skulle. Han ringde nästa dag och talade in på vår röst-brevlåda och sa att vi hade gått med på mobil-abonemang med en ringpott. Abonemangen kostade sammanlagt ca 700kr i månaden i 2 år!
Där ser man tyckte jag. Väldigt konstigt att säljaren inte nämnde det och att i avtalet så sa han "bonus" och inte ringpott. Väldigt vilseledande säljstrategi.
Jag brottades med detta i ca två månader och vägrade betala fakturorna eftersom det var en tjänst som vi hade blivit lurade att gå med på. Tele2 envisades med att säga att vi hade gått med på ett avtal och att vi fick skylla oss själva.
Jag ville kontakta deras reklamations avdelning men fick inte tag i någon e-mail dit, så jag ringde runt i deras support och blev kopplad fram och tillbaka. Tillslut kom jag till en kille som gav mig en felaktig adress. Deras huvud-kontor låg dock i samma stad som den han hade gett mig, så jag skickade dit och märkte kuveret med Reklamations Avdelningen. Brevet blev ca 2 a4.
Det konstiga var att han sa att jag var tvungen att skicka ett påskrivet brev och att jag inte kunde e-maila. På konsumentsverkets hemsida skriver dom till och med klart och tydligt att detta INTE är nödvändigt och att det har funnits fall då tele-abbonemangs säljare har sagt att det var nödvändigt.

Hur som haver, jag kom i kontakt med en tjej som hade chefs position och hon var väldigt trevlig och förstående. Hon ville verkligen inte ha missnöjda kunder och bad om ursäkt för vad som hade hänt. Sedan makulerades avtalet och vi fick nya kontant kort till våra mobil-telefoner.
När jag pratade med henne fick jag reda på att vårat förval för den fasta telefonen inte hade bytts. Alltså, säljaren som skulle ändra mitt förval till den fasta telefonen gav mig istället 3 mobil-abbonemang. haha!

Det bästa är att Rix telekom ringde oss för ca 1 månad sen och frågade om vi ville byta till dom. Det ville jag inte för jag hade fått nog med strul tänkte jag. Men jag sa att han kunde maila mig lite prisinformation så skulle jag titta igenom det när jag fick tid. Visst sa han och lade på. Jag fick aldrig nått mail. Men några dagar senare fick vi per brev en bekräftan på att vi hade bytt förval till Rix Telekom! Alltså, dom bytte utan våran tillåtelse. Min kollega ringde upp dom och frågade vad dom höll på med. Dom var rätt nochalanta och sa att om det blivit fel så får vi kontakta det förvalet vi hade tidigare och be dom byta tillbaka för det kunde inte dom göra.

Snacka om jobbiga människor =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat