Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Nätverkstekniker, hur tjänar ni pengar?

Inlägg 1 av 7

2005-03-31, kl 18:51

Murvel

Murvel

Inlägg: 12

Nätverkstekniker, hur tjänar ni pengar?

Hej!

Jag har startat eget som nätverkstekniker åt småföretag, men jag har funnit att det är svårt att tjäna bra pengar... främst pga att det blir en hel del småuppdrag, och det är sällan som de är såpass långa som en heldag. Det gör att jag i snitt nog debiterar under 50% av tiden. Någon som har tips på hur jag får upp min lönsamhet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-03-31, kl 22:56

Caffe

Caffe

Inlägg: 24

Nu läser jag bara till nätverkstekniker och har ingen arbetslivserfarenhet men jag tänkte dela med mig av mina tankar trots det.

Om du har kunskapen skulle du ju kunna försöka öka vidden av företaget. Hemsidor, Program, underhålla datorparken på småföretagen. Finns det något du tror kan fungera?
Jag tror inte det skadar företagen om de har en person som sköter fler delar av "datasakerna" då de slipper få in så många olika konsulter och företag till IT-biten.

Hur många vet om din verksamhet? Hittar kunderna dig?
Privatpersoner, är de en del av din målgrupp?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-04-01, kl 20:21

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Du måste analysera "problemet" lite mer tror jag. Upplever du att du är sysselsatt hela dagarna även om du "bara" debiterar 50%? I så fall så är det ju ingen lösning att ragga fler kunder - resultatet av det blir ju bara att du inte hinner med dina uppdrag. Kan du göra "hantverkartricket" och tjäna bra med pengar på material / utrustning även om timpenningen är förhållandevis låg? Ligger du rätt prismässigt? Har du rätt uppdrag, vissa uppdrag bör man ju inte åta sig - eller i alla fall se till att de är lönsamma. Du säger också att det är svårt att tjäna bra pengar, det skulle ju även kunna bero på för höga kostnader?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-04-06, kl 10:54

username

Trantor
Invest

Inlägg: 68

Problem är kanske marknaden segment du har valt. Småföretag brukar inte köpa mycket konsulttjänster. Men för ett litet företag är det svårt att komma in i stora företag.

Finns det andra saker som du kan utöka dina tjänster: sälja förbrukningsvaror tex. Kanske du kan hitta ett behov som din kund själv inte har riktigt förstått en lösning som de kan spara stor pengar på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-04-30, kl 02:28

PowerThomas

PowerThomas

Inlägg: 2

Med ställtider, lugna sommarmånader, administration, labb och lärarledda kurser så kan du inte räkna med att nå full beläggning. Om du är belagd 50% i snitt (80 timmar per vecka) och ändå inte tjänar hyfsat så är problemet att du tar för dåligt betalt. Jämför dig inte med vissa personaluthyrningsföretag som dumpar priserna. Du kan aldrig vara så billig om du vill överleva på sikt. Det är givetvis svårt att höja priserna för befintliga kunder men börja med att ta mer betalt av nya.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-04-30, kl 02:32

PowerThomas

PowerThomas

Inlägg: 2

80 timmar per MÅNAD menar jag förstås. :) Dags att sova nu kanske...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-05-17, kl 10:25

username

Stephane
Lanke

Inlägg: 8

Jag har haft mitt företag i strax över 2 år som nätverkstekniker. Har inte haft några motgångar ännu och arbetar hårt för inte få några. Det finns massor av olika saker att tänka på när man kör igång men allra mest under tiden.
Jag nöjer mig inte med att ha nöjda kunder, jag vill glödande fans!
Jag är stenhård på min punkt att ta bra betalt, bra killar ska ha bra betalt. Låter en aning självsäkert, men det är också det kunden vill ha och gör vi jobbet bra så kan vi ta bra betalt. Själv fakturerar jag mellan 700 - 1000 kr i timmen ibland mer om kundens timing är dålig, som helg arbete eller senare kvällar.
Nya kunder ringer ibland och frågar vad jag tar per timme, och dom tycker jag är dyr. Vill dom ha en billig tekniker, ja.. då har dom ringt fel. Det finns en anledning bakom priset, KVALITET.
Om du vill så får du gärna höra av dig till mig, kanske hittar vi några gemensamma nämnare att jobba på?!

/Lanke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat