Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hyra ut mig själv?

Inlägg 1 av 7

2005-04-13, kl 14:48

username

Fredrik
Niemelä

Inlägg: 2

Hyra ut mig själv?

Jag är idag konsult hos ett företag och har haft ett uppdrag som inte ser ut att ta slut. Nu går jag i tankarna att starta eget och hyra ut mig själv till samma kund. Är detta möjligt om jag inte kommer att ha några andra kunder?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-04-13, kl 17:21

username

Baffe
Nanto

Inlägg: 9

Skatteverkt kan vara som en gnisslande dörr, en gammal LP skiva med repor i, en finne i ... nåja. Dom har sina ljusa sidor med... .. ..

Dom KAN gnälla om du bara har en kund (i ditt fall till och med samma som du nu jobbar på) och säga att det är förtäckt lön.

Nu är det en minimal risk men man vet aldrig.
Försök att fakturera några till oavsett hur litet jobbet än må vara.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-04-13, kl 17:24

username

Baffe
Nanto

Inlägg: 9

Sen lär du skapa lite ovänner om du säger upp dig på ditt nuvarande jobb för att ta deres konsulttid själv. Kunden kanske till och med tackar nej till dig för att dom inte heller uppskattar det sätter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-04-13, kl 18:09

username

Fredrik
Niemelä

Inlägg: 2

Jag har ganska bra kontakt med min nuvarande arbetsgivare och jag tror inte att det är nån fara att vi blir ovänner. Uppdraget har jag garanterat. Jag har frågat den som är ansvarig för uppdraget om det är ok. Mitt enda bekymmer är förmodligen skatteverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-04-13, kl 23:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Med största sannolikhet skulle skattemyndigheten inte godkänna denna konstruktion utan här gäller det verligen att du ser till att skaffa ytterligare några kunder så att du är oberoende utav din arbetgivare, Det är ett av kriterierna för att starta Eget. Att du sedan har den stora biten tryggad är alldelses utmärkt och i den sits du sitter i är mycket bra med ovanståede hänvisning. När du startar företaget se till att även ta med andra för dig intressanta områden, du kan ha en hel sida med olika inriktningar. Lycka till
Lars
[email protected]
Start av företag coh ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-04-13, kl 23:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Med största sannolikhet skulle skattemyndigheten inte godkänna denna konstruktion utan här gäller det verligen att du ser till att skaffa ytterligare några kunder så att du är oberoende utav din arbetgivare, Det är ett av kriterierna för att starta Eget. Att du sedan har den stora biten tryggad är alldelses utmärkt och i den sits du sitter i är mycket bra med ovanståede hänvisning. När du startar företaget se till att även ta med andra för dig intressanta områden, du kan ha en hel sida med olika inriktningar. Lycka till
Lars
[email protected]
Start av företag coh ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-04-18, kl 17:47

silfverhielm

silfverhielm

Inlägg: 28

Hej.

Jag har nog inte så många konstruktiva ideér på området om du nu inte vill ta in fler kunder. Däremot kan du få kontakta mig om det är intressant att lösa detta på andra sätt. Även jag är i tagen att göra något liknande, men har på kroken ett betydligt större antal konton. Dessvärre troilgtvis även mindre.
Men, mitt spontana tips är att höra dig för med skattefritt.se, dem kan säkert ge dig de råd du behöver. Mycket konstruktiva killar i mina ögon!

Väl mött/
Copaab

Inläggets betyg
Svara Svara med citat