Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

"Ångra" leasing av begagnad maskin?

Inlägg 1 av 8

2009-06-24, kl 16:40

username

Kristian
"Curre
Orrell

Inlägg: 6

"Ångra" leasing av begagnad maskin?

Bestämde mig för att leasa en ganska finmekanisk maskin (skrivare), som absolut inte uppfyller mina förväntningar när den dyker upp här hemma; Undermålig handbok, spanskt program, maskinen är tejpad med silvertejp AV service, och slutligen; maskinen vägrar starta och fungera.Fakturorna kommer ner i postlådan, så betalt för maskinen får dom, men att häva leasingen verkar dom intet vilja. Är det bara domstol som gäller, eller har man någon rätt, eller möjlighet att ångra en sådan leasing?Har påtalat för dom jag leasar av att jag inte är nöjd, men ingen större reaktion där inte...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2009-06-30, kl 11:05

username

Anette
Grinde

Inlägg: 8

Om varan och tjänsten inte motsvarar förväntningarna skall du definitivt protestera. Läs ditt avtal noga och var tydlig i dina krav/önskemål. "Besök" konsumentlagstiftningen, och begrunda vilken som gäller för just ditt fall (näringsidkare?) - och gå till domstol om du måste. Sitt inte "still i båten" om du inte är nöjd! Anette - www.foretagshuset.net

www.foretagshuset.net

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2009-06-30, kl 13:12

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Frågan är vad du verkligen betalade för? Sålde dom begagnade maskiner till kraftigt reducerade priser? Eller var det fabriksnya maskiner?Att dom inte verkar bry sig förvånar mig inte. Hade dom gjort det så hade dom aldrig skickat iväg maskinen. Vilka står för själva leasingupplägget? Typ DnBNOR, PAYEX eller är det leverantören själva? Om 3:dje part bör dessa få veta vilka samarbetspartners dom har, och om det är leverantören själva så be att få titta på tillståndet att bedriva denna typ av finansiering.- Jag är visserligen inte helt säker nu, men jag har för mig att det krävs tillstånd från finansinspektionen för att agera med egna leasing/finasierings-avtal.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2009-06-30, kl 17:54

username

Kristian
"Curre
Orrell

Inlägg: 6

Jag leasar via Wasa Kredit, och har meddelat dom om mina bekymmer via epost, men ej hört något ännu.Jag skickar "felrapporter" till företaget jag köpte maskinen från, och dom vidarebefodrar ner till serviceföretaget i Italien. Står å betalar för en maskin som inte fungerar fortfarande.Ska kolla upp konsumentlagstiftningen lite också och se vad man kan få för information där.Tack för svaren så länge!mvh CurreDaniel Johansson skrev: Frågan är vad du verkligen betalade för? Sålde dom begagnade maskiner till kraftigt reducerade priser? Eller var det fabriksnya maskiner?Att dom inte verkar bry sig förvånar mig inte. Hade dom gjort det så hade dom aldrig skickat iväg maskinen. Vilka står för själva leasingupplägget? Typ DnBNOR, PAYEX eller är det leverantören själva? Om 3:dje part bör dessa få veta vilka samarbetspartners dom har, och om det är leverantören själva så be att få titta på tillståndet att bedriva denna typ av finansiering.- Jag är visserligen inte helt säker nu, men jag har för mig att det krävs tillstånd från finansinspektionen för att agera med egna leasing/finasierings-avtal.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2009-07-01, kl 08:19

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ta bilder på produkten och ifrågasätt hur dom kan ha skickat detta! Att dom vidarebefordrar dina rapporter till Italien kan jag inte förstå. DOM har ansvaret mot dig som kund, och kan inte vidarebefordra detta ansvar till någon utrikes.. Skrämmande! Vad vill du göra?

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2009-07-01, kl 09:08

username

Kristian
"Curre
Orrell

Inlägg: 6

Jag tog den första bilden redan vid uppackning av skrivaren, då transportbandet och "skivan" man lägger textilierna på var täckta av något som liknade flytspackel-flagor.Knäppte sedan kort på silvertejpen, och fick till svar att det var en transportsäkring som kunde tas bort (om man ville) men man fick vara försiktig så inte flatkabeln som tejpen säkrade hamnade i kläm eller liknande.Läget är nu att jag skickat ett mail på engelska till Svenska företaget (som vidarebefodrar till Italien som sagt), utförligt med bilder på de problem jag stött på.Pratade med säljaren och sa min situation: Har enskild firma (hobbyverksamhet), men är uppsagd från mitt "vanliga" jobb nu, och kan inte stå och betala en leasing på 3000:- /månad för en proukt som inte generarar inkomst.Det svar jag fått är att jag antingen kan försöka hitta någon annan som tar över leasingen, eller löser produkten kontant och säljer produkten vidare.Jag inväntar svaret från Italien nu, innan jag går vidare, men helst skulle jag vilja ångra köpet (och gärna få ersättning för förlorad inkomst, eller utlagda pengar).verkar som att enda sättet är att lämna en stämning, men det kan ju slå ganska hårt mot min enskilda firma dessvärre.Daniel Johansson skrev: Ta bilder på produkten och ifrågasätt hur dom kan ha skickat detta! Att dom vidarebefordrar dina rapporter till Italien kan jag inte förstå. DOM har ansvaret mot dig som kund, och kan inte vidarebefordra detta ansvar till någon utrikes.. Skrämmande! Vad vill du göra?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2009-07-01, kl 12:13

username

Sarah
Sarah

Inlägg: 1

Hej alla! Då jag inte har lyckats göra något med denna domän vill jag överlåta den till någon annan som har tid och resurs att göra något med den, något som är ganska så självklart med tanke på domänets namn, att starta upp en site och samla alla helgjobb i Sverige på en enda plats.www.helgjobb.seBudgivningen är nu öppen!!!!MvhSarah

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2009-09-23, kl 21:09

username

Kristian
"Curre
Orrell

Inlägg: 6

Lägesrapport:

Skickade tillbaka maskinen till säljande företag. Hörde intet på säkert en månad. Skickade brev där jag förklarade min nuvarande situation:
-------
Sålt 2 hus för att betala leasingen. En affär slutar troligtvis i juridisk tvist. Bad dom dra tillbaka köpet.
-------
Får svar att inget var fel på maskinen, men att dom skickat den till Italien för säkerhets skull, och att jag istället kan få en NY maskin som kompensation. Utan att betala en kr extra.

Vet ärligt inte hur jag ska göra. Har ingen försäkring på firman (rättskydd) och vet inte om jag orkar ha 2 processer som pågår samtidigt.

Försöker därför sälja min affärside under "affärsidéer" här på forumet, men vi får se hur det går.

Har ni något förslag på lösning så skriv gärna. hade hellre planerat en riktig 30-årsfest nu i oktober ist. för att sitta och gräma mig över dessa saker :(

mvh Curre

Inläggets betyg
Svara Svara med citat