Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

"Lurad" av Bolagsverked (nyreg Enskild Firma)

Inlägg 1 av 7

2005-02-24, kl 23:10

username

David
Linder

Inlägg: 3

"Lurad" av Bolagsverked (nyreg Enskild Firma)

Hej!

Jag håller precis på att starta en enskild firma för diverse IT-jobb utanför studierna. Efter att ha läst på Bolagsverkets hemsida samt pratar med deras representant på telefon trodde jag (var jag övertygad om) att registrering var obligatorisk, något jag nu förstått inte stämmer. Tvärtom verkar det helt onödigt för en mindre webbfirma som den jag ska driva.

Fick nu tillbaka min ansökan, där namnförslaget "Random Partner" avslagits för dels för att "Random" förekommer i ett annat företagsnamn (dom dock inte verkar vara i samma bransch), och dels för att "Partner" tydligen inte får användas i enskilda firmor.

Jag vill nu avbryta ärendet och återfå mina 1000:-. Vad har jag för chans att lyckas med detta, och hur går jag till väga? Dels anser jag mig ha blivit vilseledd ang vad jag trodde var ett obligatorium, dels står det inte någonstans att avgiften behålls om ansökan får avslag, och till sist kan jag inte rimligen ha förutsett att "Partner" var något slags reserverat ord.

Tack på förhand för all hjälp!

/David

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-02-24, kl 23:11

username

David
Linder

Inlägg: 3

Ska tilläggas att jag frågat handläggaren på Bolagsverket om saken, och hon menar att min avgift är förverkad hur jag än gör. Det är alltså den bedömningen jag om möjligt vill bestrida.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-02-24, kl 23:31

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag vet att dom kan vara knepiga och okunniga men detta låter overkligt. Vad heter handläggaren. Mejla mig så ska jag ringa upp. [email protected]
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-02-24, kl 23:53

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När ett namnförslag avslås så innebär inte det att ärendet avskrivs utan du får komma in med ytterligare namnförslag. Jag har för mig att det på det beskedet du nu fått om att ditt önskade namn inte gått igenom står att om du inte lämnar nytt förslag så avskrivs ärendet och då först "förverkas" din avgift.
På bolagsverket information till enskilda firmor kan man läsa att man inte behöver registrera företaget utom i speciella fall. Det finns tom ett helt avsnitt som handlar om just registreringstvång och för vilka typer av företag som det gäller. Man skriver tom att om man är osäker på om man måste registrera namnet eller så är det upp till näringsidaren att själv avgöra om man ska göra det eller inte.
När det sedan gäller Random som företagsnamn kan du ju alltid skriva till det företaget som har namnet idag och hör om de vill ge dig lov att också använda namnet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-02-25, kl 00:20

username

David
Linder

Inlägg: 3

Hej, och tack båda två för de oerhört snabba svaren!

Jag inser nu att mitt inlägg blev väldigt otydligt på en viktig punkt: Bolagsverket har inte lagt ner min ansökan, utan som karinj skrev bett mig återkomma med ett annat namn. Problemet för mig är som sagt dels att jag inte har behov av namnskydd öht, och dels att jag inte är intresserad av de uppenbart avlägsna namnalternativ till "Random Partner" som skulle kunna registreras.

Med det förtydligandet, tror ni det är kört för mig att helt avbryta ärendet och återfå registringsavgiften?

Citat:

Ursprungligen postat av:

På bolagsverket information till enskilda firmor kan man läsa att man inte behöver registrera företaget utom i speciella fall.



Nja, snarare stod det i dokumentet att det "i en del fall är frivilligt", men visst framgick det att det inte alltid var obligatoriskt om man läste tillräckligt. Problemet var att tanken på att det skulle kunna förligga sig så aldrig ens slog mig (och aldrig nämndes av deras kundservice), därför letade jag heller inte efter den informationen innan jag ansökte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-02-25, kl 10:16

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Följande textrader är kopierade från Bolagsverlets informationsblad för enskilda näringsidkare.

Skyldigheten att anmäla sig för registrering är i lagen
kopplad till frågan om man skulle varit bokföringsskyldig
enligt den äldre 1929 års bokföringslag om
den hade gällt efter 1976, se 2 § handelsregisterlagen.
(Bokföringsskyldigheten har senare utökats och reglerats i
en ny bokföringslag och flera andra lagar för vissa företagsformer
och omfattar numera i princip alla näringsidkare.)
Problemet är att 1929 års lag innehåller en rad uppräkningar
av branscher och undantag och att många branscher
har ökat eller minskat i omfång sedan dess. Det är
alltså tyvärr inte så enkelt att i dag svara på frågan om i
vilka fall man är skyldig att anmäla sig för registrering.
Observera att exemplen ovan inte är fullständiga.
Trots att det är svårt att ge ett komplett svar på frågan om
när man är skyldig att anmäla sig för registrering så är det
till slut näringsidkaren själv som måste bedöma om han
ska anmäla sig för registrering till Bolagsverket eller inte

Skyldigheten att anmäla sig för registrering är i lagen
kopplad till frågan om man skulle varit bokföringsskyldig
enligt den äldre 1929 års bokföringslag om
den hade gällt efter 1976, se 2 § handelsregisterlagen.
(Bokföringsskyldigheten har senare utökats och reglerats i
en ny bokföringslag och flera andra lagar för vissa företagsformer
och omfattar numera i princip alla näringsidkare.)
Problemet är att 1929 års lag innehåller en rad uppräkningar
av branscher och undantag och att många branscher
har ökat eller minskat i omfång sedan dess. Det är
alltså tyvärr inte så enkelt att i dag svara på frågan om i
vilka fall man är skyldig att anmäla sig för registrering.
Observera att exemplen ovan inte är fullständiga.
Trots att det är svårt att ge ett komplett svar på frågan om
när man är skyldig att anmäla sig för registrering så är det
till slut näringsidkaren själv som måste bedöma om han
ska anmäla sig för registrering till Bolagsverket eller inte.

En personlig reflektion är att problematiken kring detta med att registrera eller inte beror på terminologin. När man i dagligt tal talar om firma och att registrera firma så menar man ofta företag och att registrera företag och tänker inte på att "firma" bara är det juridiska benämningen på namnet på ett företag. Att registrera firma betyder alltså inte att man registrerar ett företag utan att man registrerar och skyddar ett namn på sitt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-02-26, kl 01:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om du nu inte får pengarna tillbaka farför då inte inregistrera et företag, det kan du ju alltid ha glädje av i framtiden. Själv hade jag ett vilande i över 20 år.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat