Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inlägg 1 av 2

2004-03-10, kl 20:26

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Om det räknas som korttidsinventarie så kan du dra av hela kostnaden direkt, annars behöver du göra avskrivning under flera år. Som korttidsinventarie måste värdet vara under en viss summa, 2000 eller 5000 som det är höjt till i år? Är det över denna summa så måste du lägga det som en inventarie i företaget och göra värdeminskningsavskrivningar varje år.

I det långa loppet spelar det ingen roll om man väljer det ena eller andra (förutsatt att man får!). Skillnaden är hur du betalar skatt.

Ett exempel: Antag att du sålt en tjänst för 4000kr + moms, och köper en dator för 4000kr + moms

ingående och utgående moms tar ut varandra. Gör du direktavdrag så tar företagets vinst och kostnaden ut varandra, och du har ingen vinst att beskatta.

Om du däremot gör värdeminskningsavdrag med t.ex. 20% så har din firma gjort en vinst på 4000 - 0.20*4000 = 3200kr, som du ska skatta för! Antag att du nästa år inte har någon vinst alls, men ändå gör avdrag för inventarievärdet som nu är 3200kr => 640kr så får du en "förlust" på detta år, och tillbaka på skatten (?). Sedan är inventarievärdet 2560, du gör avdrag för värdeminskningen igen, osv osv.

Så, fastän du omvandlat dina 4000 till en vara med motsvarande värde, så måste du fortfarande skatta för denna summa. Med såpass låga summor kanske det inte spelar så stor roll, men för att ta ett exempel från min egen firma:

Jag köpte en bärbar dator för närmare 35.000 och trodde att jag skulle kunna göra direktavdrag på denna. Icke sa Nicke på skattemyndigeten, det ska vara värdeminskningsavdrag. Okej, så istället för att gå +-0 i vinst så hade jag plötsligt gjort en vinst på 28.000 (35000 - 20% i värdeminskning) som jag snällt fick betala ca 8000 i skatt för! lite oväntat, men jag hade som tur var kapital för att täcka detta.

(JÄIR, så kontakta skattemyndigheten eller aukt revisor för att vara på den säkra sidan)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2004-05-19, kl 15:54

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tillägg till svaret är att det faktiskt beror på vilken firma det är och vad datorn ska användas till. Ett dtaföretag som utvecklar program- och systemlösningar måste hela tiden ha nystae datalösningen själva och för dem blir alltid en dator oavsett pris en förbrukningsinventarie. Har däremot ett sådant företag en dator som bara används för företagets egen administration blir den datorn inventarie och ska skrivas av eftersom den har en ekonomisk livslängd på mer än tre år vilket de andra maskinerna inte har. Det är alltså inte bara priset utan också den ekonomiska livslängden som avgör om det ska vara en inventarie eller en förbrukningsinventarie.

När det gäller den ursprungliga frågan beror det på en massa olika faktorer som ex bolagsform, värdet av sakerna, behovet i firman mm mm. Hör gärna av dig på mail till [email protected] med mer detaljer så kan du få bättre besked.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat