Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

10 goda råd

Inlägg 1 av 1

2011-03-11, kl 12:33

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

10 goda råd

Ingvar Kamprad (IKEA) ger följande 10 goda råd:1. Håll kostnaderna nereSkämtet att ”vill du ha ut en krona av Ingvar Kamprad måste du amputera bort den” är kanske litet elakt. Men klart är att han vet en kronas värde. Ingvar Kamprad är så fokuserad på låga kostnader att det gränsar till besatthet. Ikeaanställda flyger alltid ekonomiklass, tar gärna tåget i stället för flyget, och buss i stället för taxi, och de bor på medelklasshotell.Åtminstone är det vad Ikeagrundaren predikar. Resorna ska helst planeras väl i förväg, så att reseavdelningen kan finna billigaste resan. Och så vidare.Kamprad har många goda råd och erfarenheter på det här området. Det är lätt att man hamnar i slentrianbeteende. Man gör som man alltid har gjort. Men missa inte att ifrågasätta kostnader. Det dyker ju faktiskt upp besparingsmöjligheter hela tiden, till exempel när det gäller IT, tele, resor och mycket annat.2. Ligg rätt i tidenTajming är oerhört viktigt – i alla sammanhang.Ingvar Kamprad började sälja moderna billiga möbler när svenska folkets standard ökade efter andra världskriget. Ikea fick en rejäl skjuts av miljonprogrammet på 1960-talet – på tio år skulle en miljon nya lägenheter byggas och möbleras. Och Kamprad insåg vad bilismens utbredning skulle kunna betyda för Ikea. Det var ju bilen som gjorde att man kunde bygga de nya varuhusen utanför städerna, där det fanns gott om mark till lägre pris.3. Våga gå din egen vägIngvar Kamprad bröt totalt med den etablerade affärslogiken i möbelbranschen – med drastiskt lägre prisnivå, egen möbeldesign, mycket stora försäljningsställen lokaliserade utanför städerna, självbetjäning och mycket nära samarbete med leverantörerna för att hålla nere produktionskostnaderna. Allt för att ge kunderna vad de behövde – bra heminredningsvaror till låga priser.Att göra annorlunda kan ge stort utbyte, men det är en djärv strategi. Många har misslyckats. Idéerna kan visa sig vara för udda, svåra att genomföra, fel tajmade etc.”Linje Annorlunda”, som ett av budorden heter, handlar också om vikten av förnyelse och ständig utveckling av företaget. Kamprad brukar tala om erfarenhetens förbannelse, hur den lätt hämmar dynamiken och experimentlustan.4. Våga göra misstagDet rådet innebär också en viss portion djärvhet. Kamprad älskar att tala om hur många misstag han har gjort. Han kallar sig själv för ”Fiaskopelle” och han brukar säga att ingen har gjort så många misstag som han.Ett av exemplen han drar fram är köpet av TV-tillverkaren Prinsen i Helsingborg 1958. Kamprad lyckades aldrig få någon lönsamhet på företaget och var till slut tvungen att lägga ned det – och förlorade en stor del av det kapital han tjänat in på Ikea.Ett tidigt misstag var en produkt han sålde i början av sin affärsmannabana, då han fortfarande höll till hemma på gården. Han hade fått tag i en apparat med vilken man snabbt skulle kunna pressa sina byxor.Han sålde en till klockaren, men resultatet blev katastrofalt. De ljusa byxorna blev alldeles styva och fick dessutom en ful rand. Den unge Ingvar gick omvägar förbi klockarens hus tills han insåg att han måste göra upp med honom. Han gjorde det till slut och gav en del andra varor som kompensation.Men vågar man inte utsätta sig för risken att göra misstag blir inte mycket gjort här i världen. Det är Ingvar Kamprads filosofi.
5. Utveckla och finslipa ditt koncept
 
Ikea är ett oerhört genomtänkt system. I systemet ingår de informativa katalogerna, produktinformationen på varorna i varuhusen, de platta paketen, hopmonteringen som sköts av kunderna själva, lokaliseringen av varuhusen utanför städerna med stora parkeringsplatser, en produktionsvänlig design och ett nära samarbete med leverantörerna.Varje komponent för sig är knappast unik, men sammantagna bildar de en svårslagen helhet och det är en viktig förklaring till att Ikea inte har någon stor internationell konkurrent. Allt har inte tänkts ut i förväg utan successivt vuxit fram och finslipats. I dag verkar ”Ikeamaskineriet” närmast oövervinnerligt.Den kände professorn Michael Porter vid Harvard Business School har använt Ikea som exempel på framgångsrika ”aktivitetssystem”. Han menar att finns det inte ett aktivitetssystem som helt eller delvis skiljer företaget från konkurrenterna blir strategin bara en marknadsföringsslogan.Till Ikeamodellen hör också mjuka faktorer som kan sammanfattas i Ikeas företagskultur – ödmjukhet, samarbete, enkelhet, entusiasm, ansvarstagande. Kamprad älskar att se Ikea som en enda stor familj.
6. Se varje problem eller motgång som en möjlighetRådet låter kanske litet gammaldags vid första påseende, men stämmer i stor utsträckning. Se bara hur det är i det privata livet. Om du misslyckas med något och måste hitta en annan lösning blir den ofta bättre än den ursprungliga.Det mest slående exemplet på hur Ingvar Kamprad styrt om ett problem till en möjlighet, och det som han ofta använder, är den svåra leveransbojkott han var utsatt för i början av Ikeas utveckling.Ikeas snabba expansion, mycket tack vare de låga priserna, blev ett våldsamt hot mot den traditionella möbelhandeln, och svenska möbeltillverkare pressades att vägra leverera till Ikea.Ikea måste söka alternativ, och det blev Polen. Där fann Ikea nya inköpskällor till mycket lägre priser än i Sverige.7. Var självkritisk
 
Att vara självkritisk ingår i detta med ödmjukhet, som sägs vara en viktig del av företagskulturen. Självkritiken kan ibland gå litet för långt.”Man får aldrig slå sig till ro och suga på framgångarna”, enligt en Ikeamedarbetare. ”Det handlar hela tiden om hur vi kan bli bättre. Det kan till slut bli jobbigt, det gäller ändå att balansera beröm och självkritik”.Ingvar Kamprads råd är att se till att du kompenserar dina egna brister genom att anställa medarbetare som kompletterar dig. Enligt egen utsago har han själv mängder av ”handikapp”, eller ”lyten”. Han säger att han är en usel organisatör, teknisk idiot och fattar långsamt.Men han säger också att han är bra på att se till att han får medarbetare som kompenserar hans egna brister.
8. Var ett föredöme för medarbetarna
 
Ingvar Kamprad är den främste utövaren av föredömets ledarskap. Det bygger på tanken att medarbetarna inte gör som du säger utan som du handlar. Han säger att den vanlige Ikeamedarbetaren knappast har skäl att vara försiktig med kostnaderna om han själv slösar med Ikeas resurser. Det lär till och med vara så att Kamprad tigger och bönar om att få sitta i ekonomiklass om han skulle råka bli bättre placerad på flyget. Det skapar publicitet när han tar bussen från flygplatsen in till staden – en mycket tydlig symbolhandling.Han säger själv att kostnadsmedvetandet kan urarta i ”dumsnålhet”. Men att det är så viktigt med ledarskap genom föredöme att det är bättre om han någon gång går litet för långt än tvärtom.
9. Skaffa dig bollplank
 
Kamprad har sagt att om han vore ung i dag och skulle satsa på något nytt skulle han först noga testa idén på någon erfaren och omdömesgill person, ja kanske till och med två. Han har själv under uppbyggnaden av Ikea omgett sig med ett antal erfarna rådgivare – som till exempel den framlidne Jan Ekman, Handelsbanken, Per Lindblad, tidigare chef för Cardo, och Jan Carlsson, Tetra.10. Vårda dina personliga kontakterMånga Ikeaaffärer har gjorts upp i samband med kräftmiddagar på det ställe vid sjön Möckeln som Ingvar Kamprad ägde när han bodde i Sverige (nu ägs det av familjens företagsgrupp Ikano). Hans personliga kontakter i många länder, inte minst Polen, har varit ovärderliga under uppbyggandet av företaget. Och med sitt handskakande och kramande när han är ute i Ikea, ute på våra golv som han säger, skaffar han sig många vänner.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Svara Svara med citat