Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

2 års Garanti?

Inlägg 1 av 3

2005-02-06, kl 20:07

username

Magnus
Borring

Inlägg: 6

2 års Garanti?

Undrar om man är skyldig att lämna 2 års garanti som i mitt fall gäller importerade motorcyklar, eftersom fabriken bara ger 6 månader? Har sett vissa företag i sverige bara lämnar 6 månader och skyller på fabrikens garantitid. Kan man hävda att motorcylarna inte går att registrera in för vägen och då gäller inte fordonsgarantin? Nån som vet nåt om detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-02-06, kl 21:49

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Att lämna garantier är frivilligt för en säljare så om och i såfall hur länge är ditt eget val. Däremot har en köpare 2 års reklammationstid men det gäller oavsett vad du skrivit i garantiavtalet. Reklamationen är giltig för fel som finns på varan från början, men som man kanske inte upptäcker direkt. Om en köpare vill reklamera en vara efter att garantitiden gått ut eller efter sex månader om garantin är kortare eller inte alls finns, så är det upp till köparen att bevisa att felet är ett "ursprungsfel".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-02-07, kl 01:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Psykologiskt att lämna lite längre tid än fabriken gör att du tror på varan och inte är rädd att det ska bli fel. Det kan öka försäljningen mer, än att snåla på garantin. Under slutet av 70-talet importerade jag italienska kontorsmöbler. Där nere fick vi 6 mån. garanti i Sverige var 1 år som gällde och vi lämnade 5 år. Jag har aldrig sålt så mycket möbler i hela mitt liv, ett problem bara det höll på att ta knäcken på mig. så jag la av.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat