Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

3 dagars karens...sjukförsäkring..

Inlägg 1 av 2

2005-01-16, kl 20:56

username

Raija
Nikka

Inlägg: 1

3 dagars karens...sjukförsäkring..

Vi hamnar "automatiskt" på 1 karensdag hos försäkringskassa....men om man sänker sig till 3 karensdagar som man MÅSTE söka..så räcker pengaran till en sjukförsäkring..(skillnaden ca 5000 kr/år, ifall jag har förstått det rätt).

Är det någon av er som har en BRA sjukförsäkring? Tar gärna mot tips om bolag o summor.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-01-17, kl 16:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Egentligen är inte försäkringar direkt min bit den sköter andra bättre, men lite kan jag nog. För att en sjukförsäkring ska vara avdragsgill måste den vara en gruppsjukförsäkring och den får inte ha bättre vilkor än vad som finns i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Det torde innebära att du inte kan få ersättning från sjukförsäkringen förrän efter 90 dagar och att troligen det enda stället du kan teckna försäkring är via Företagarna. Någon anna gruppförsäkring kan jag inte se att det finns för egna företagare.
En privat sjukförsäkring kan man naturligtvis teckna men då är det nog så att de flesta bolag idag inte nytecknar utan att du samtidigt tecknar någon form av pensionsförsäkring eller kapitalförsäkring. I sådanafall krävs också en hälsodeklaration som gör att det inte alls är säkert att man får lov att teckna försäkringen även om man vill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat