Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

A-kassa och eget företag...

Inlägg 1 av 5

2005-05-26, kl 12:20

username

Erika
Sundqvist

Inlägg: 2

A-kassa och eget företag...

Hej!

Jag har ingen koll på detta med starta företag så varning för dumma frågor... =)

Jag är en tjej som frilansar som Tv-fotograf på olika tv-kanaler och produktionsbolag. Har dock inte startat eget företag ännu, något som alla tipsar ständigt om att jag ska göra och som jag också har planer på att göra.

Nu till mina frågor...

1. Hur får man inkomst de perioder man går utan jobb? Får man A-kassa som vanligt?

( Jag går arbetslös mellan projekten och då är det en trygghet att falla tillbaks på A-kassan...)

2. Vad ska jag tänka på när det gäller val av a-kassa, fack osv, då jag startar eget produktionsbolag? Antar att det blir en annan situation då?

3. Min plan är såklart att jobba på precis som jag brukar men då som "enskild firma". Vad skulle de största fördelarna/ nackdelarna vara för mig om jag startade eget?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-05-26, kl 12:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du har svarat själv på frågorna och det man kan ta fasta på är trygghet att falla tillbaka på. Jag känner en fotograf som jag hört med och han säger aldrig företag. å andra sidan är det sällan du är arbetslös kan det vara bra med en firma, men någon A-kassa får du inte när du registrerar företag så som du utveckllat tråden.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-05-26, kl 13:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Startar du företag kommer du aldrig att vara arbetslös. Att man däremot inte alltid har några kunder eller möjlghet att fakturera från företaget är liksom en naturlig del av företagandet. I princip är det väl så att ju mindre intäkter man har under en period ju mera arbetar man eftersom det då gäller att dra in nya kunder till firman.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-05-26, kl 13:39

username

Erika
Sundqvist

Inlägg: 2

Tack för era svar!

Jag frågar detta när det gäller a-kassa just för att personer jag jobbat med, som har eget företag, säger att man visst kan få a-kassa, eller om det var en annan ersättning?
.... Låter skumt...

Kan detta stämma eller är jag och helt ute och cyklar?

Det är just den här frågan som fått mig att tveka till att starta eget företag.

Jag jobbar sesongsvis och har inte alltid jobb på sommaren. Nu går jag tex och drar och tar de få jobb som trillar in. Det är inget jag skulle överleva på om inte a-kassan fanns där som stöd... =(

Hoppar även in extra inom andra brancher..

Kan man fakturera även andra jobb som inte har med företagandet att göra?....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-04-05, kl 18:41

username

Per
Edström

Inlägg: 2

Välkommen till tv-branschen, där är det säsongsjobb som gäller för de flesta frilansar. Man får helt enkelt tjäna så pass att man klara sig över sommaren...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat