Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

A-kassa och registrerad firma

Inlägg 1 av 4

2010-01-15, kl 19:23

username

Göran
Thorén

Inlägg: 2

A-kassa och registrerad firma

Hejsan!
Ny här och hoppas att det finns någon som har liknande erfarenhet och kan vara behjälplig.

2001 blev jag anställd på halvtid på ett företag och i ungefär samma veva så startade jag en firma med förhoppning om att jag skulle kunna kompensera lite ekonomiskt. Höll på något eller ett par år och fick sedemera heltidsanställning på företaget.
Min firma rann ut i sanden har sedan dess legat overksam.
Nyligen blev jag uppsagd pga arbetsbrist.
Anmälde mig som arbetssökande och skickade in olika papper till a-kassan.
Nu vill dom ha in arbetsintyg för företagare, vilket jag kan förstå eftersom jag har en registrerad firma. I blanketten ska man fylla i vilken inkomst man haft 3 år bakåt efter avvecklingsåret! Jag vet inte riktigt vad de är ute efter här. Jag menar, vilket år är avvecklingsåret? Min firma är ju fortfarande registrerad, inte avvecklad!

Jag är livrädd att jag inte ska få någon a-kassa på grund av att jag haft min firma registrerad under min heltidsanställning.

Någon som vet något om sånt här?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2010-01-19, kl 15:35

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Din enskilda firma bör inte utgöra något problem att du har haft den under tiden du varit anställd, däremot kan det vara problem att den fortfarande är registrerad och "aktiv" då det kan stoppa dig från att anses vara arbetslös. Vet att SmåA bl.a. har som regel att företaget måste vara avregistrerat för att betala ut a-kassa.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2010-01-19, kl 18:14

username

Göran
Thorén

Inlägg: 2

Tack för ditt svar Per!
Har kollat med a-kassan och det är tydligen helt ok att ha en registrerad firma vid sidan av sin heltidsanställning.
Eftersom de utgår från sin så kallade ramtid på 12 månader, så handlar det om hur ens situation sett ut under den tiden. Har man inte haft någon verksamhet utan "bara" haft inkomst från sin heltidsanställning så är det det som gäller.
Man måste däremot skicka in blanketten "Arbetsintyg för företagare" som egentligen är helt onödig i mitt tycke eftersom kassan ändå begär in den senaste inkomstdeklarationen som styrker att man inte haft inkomst från företaget.
Dessutom är blanketten omöjlig att tillämpa i min situation eftersom jag den utgår från att man haft ett företag som man avvecklat och därför söker a-kassa.
De borde verkligen se om sina rutiner när det gäller sådana här saker.
Jag är inte den enda som blivit förvirrad om man säger...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2010-03-29, kl 21:21

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man kan även ha ett företag som bisyssla men ändå få A-kassa. Dels ska den ha funnits tidigare samt att just ha mycket litet + i det företaget.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat