Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

a kassa + enskild firma

Inlägg 1 av 3

2006-03-25, kl 20:15

username

Thomas
Larsson

Inlägg: 4

a kassa + enskild firma

Om jag har anställning samt arbetar med min enskilda firma periodvis (FA kattedel) och blir uppsagd på min anställning får jag då a-kassa?
hur skyddar man sig i sådana fall? tar man en privat försäkring eller?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-03-29, kl 11:17

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Vore jag som du så skulle jag kontakta min a-kassa och fråga dem.

Det finns så många om och men och ifall att när det gäller arbetslöshetsersättning så man gör bäst i att fråga dem som ska betala ut pengarna.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-04-02, kl 20:40

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du ska haft firman minst 6 månader innan du blir arbetslös. Har du under denna tid både klarat av att arbeta och driva firman så är firman en bisyssla som inte anses hindra dig från att ta en ny anställning, alltså är du då berättigad till A-kassa. Du får inte heller under tiden som arbetslös öka den tiden du arbetar i din egen firma jämfört med den tiden du lade ner på firman medan du arbetade. Sedan finns det ytterligare en regel som säger att du bara får tjäna en viss suuma på företaget för att det ska klassas som bisyssla.
Eftersom det är staten som står för utbetalningen av pengarna så sätts reglerna av staten och är lika för alla oavsett vilken A-kassa du tillhör.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat