Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Återförsäljare?

Inlägg 1 av 3

2011-11-22, kl 23:17

ApoX

ApoX

Inlägg: 1

Återförsäljare?

Hur funkar detta egentligen ?

Är det så att jag själv köper in alla produkter jag ska sälja eller finns produkterna fortfarande hos de som tillverkar/äger produkterna ?

Om det är så att jag måste ha ett lager, ska jag då betala för alla produkterna direkt eller betalar man efterhand som man säljer produkterna ?

Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-11-25, kl 16:38

kallegula

kallegula

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: ApoX

Hur funkar detta egentligen ?

Är det så att jag själv köper in alla produkter jag ska sälja eller finns produkterna fortfarande hos de som tillverkar/äger produkterna ?

Om det är så att jag måste ha ett lager, ska jag då betala för alla produkterna direkt eller betalar man efterhand som man säljer produkterna ?

Tacksam för svar!



Hej,

Det vanligaste är att när du är återförsäljare till en leverantör, så köper du in varorna från leverantören, lagerhåller dem själv och du säljer sedan dem vidare.

Ovanligt undantag är när leverantören håller ett konsignationslager hos dig, och du plockar ur det lagret varefter du säljer produkter. Det är ovanligt och mycket mer komplicerat att sköta än man kan tro. Strikta regler för att hålla lagret separat från annat lager, kontroll och rapportering av lagerförändringar m.m..

När du köper varor från en leverantör är det ofta så att du som nystartat företag får betala i förskott eller direkt vid leverans. Kan dock också vara så att du får betalningstid på 30 dagar eller mer eller mindre. Och efter att du varit verksam en tid, är det vanligt i Sverige att du får 30 dagars betalningstid från leverantörer.

När du startar en ny verksamhet kan du, om det är marknadsmässigt möjligt , försöka att sälja produkterna till dina kunder med en kortare betalningstid.
Kanske 10 eller 14 dagar. Då får du ner kapitalbehovet en del, eftersom du inte har lika mycket pengar låsta i ditt lager.

Om leverantören inte tidigare sålt på din marknad , skall du prata med denne och
försöka få särskilda rabatter, introduktionserbjudanden, lageruppbyggnadsrabatt, annonsstöd, m.m., m.m. för att du skall få en mindre betungande start. Detta skall du inte missa att försöka.

Ett inte helt uttömmande svar, från en som byggt upp många återförsäljarnät.




kallegula

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-11-26, kl 15:08

Markspixel

Markspixel

Inlägg: 31

Hej!

Jag och en kompis har nyligen startat BilligaApan.se och vi hadde samma problem när det gäller att köpa in produkter och liknande. Vi började med att köpa från andra länder inom EU och från Kina. Detta funkar bra och priserna är låga men kvaliteten varierar rätt så mycket från olika grossister och det kan kosta en hel del innan du hittar rätt.

Nu har vi också hittat en bra grossist i Sverige som vi har köpt från och den verkar jätte bra. Men det finns ett minimum på hur mycket vi måste köpa varje år vilket kan vara svårt för nya företag. Grossisten kan också skicka direkt till kund men då betalar vi en massa avgifter som gör det svårt att tjäna pengar på.

Det bästa är om du kan köpa in produkterna och ha ett eget lager tror jag.

Mvh,
Markus

Webbdesign och Webbhotell - Markspixel.se
Billigt Ljud och Video Tillbehör - Billigaapan.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat