Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

AB eller HB?

Inlägg 1 av 3

2011-05-13, kl 13:15

Plura

Plura

Inlägg: 1

AB eller HB?

AB eller HB? 26 minuter sedan
Ska starta en verksamhet med uthyrning av badtunna och bastu på en flotte. Vi är två personer som kommer driva denna verksamhet vid sidan av våra heltidsjobb.

Vi kommer att gå in med ca 80 000:- var för köp av flotte,badtunna,bastu,motor mm.

Har läst på om handelsbolag och aktiebolag men blir inte klok på vad som passar oss bäst.

Första tanken var handelsbolag eftersom att det inte är någon stor risk med verksamheten och för att vi är två personer, därav ej enskild firma. Som jag förstår det kan vi då även redovisa en gång per år och inte varje månad.

Någon som kan ge mig klarhet i denna fråga eller peka på vad som ska avgöra beslutet i frågan?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-06-07, kl 21:41

Castle

Castle

Inlägg: 4

Hej

Absolut ska ni starta ett aktiebolag då är bolaget en egen "individ" med eget "personnummer" (org numret) ifall något händer med företaget så drabbas ni inte själva. Förutsatt att bolaget har skötts väl och att ni inte står som borgenärer.

Startar ni HB så är det ni själva som "riskar" om det händer något och skulle någon av er få för sig att tömma bolagets kassa och dra så är det personen som är kvar som får stå för alla kostnader, trots att ni har skrivit avtal eller likande.

Lycka till! :-)

http://www.skyltadigitalt.se

för både slott och koja

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-06-09, kl 00:08

mikaelgreen

mikaelgreen

Inlägg: 72

Antar att det är momsen du menar att du kan redovisa årsvis. Det kan du göra för alla bolagsformer, så länge årsomsättningen är under 1 mkr (200 tkr för HB).

Jag är inte säker på att AB är bästa valet, om ni bedömer att risken inte är så hög i verksamheten. Skatten är lägre i HB, framför allt pga lägre sociala avgifter (28,97% mot 31,42%) och 5% rabatt på soc:en, upp till 10 tkr per år och delägare. HB kräver också mindre administration (årsredovisning, stämmoprotokoll mm). Det är också mycket lättare och billigare att stänga ned om ni skulle vilja det.

De största anledningarna med AB är om ni:
* Får högre risker i verksamheten, t ex höga fasta kostnader i form av lokaler, anställda el dyl
* Tjänar riktigt bra med pengar (vinster på 1-1,2 mkr per år och uppåt).
AB är dessutom betydligt tydligare än HB, vad gäller skillnaden mellan bolaget och delägarna, skattesituationen etc.

Om den enda verksamhet ni ska ha är bastuflotten skulle jag rekommendera HB. Skulle verksamheten sedan växa kan ni ju alltid ombilda till AB.

/Micke

Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat