Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum ABC för dig som vill starta eget

AB eller LTD?

Inlägg 1 av 21

2006-10-24, kl 09:24

username

Medlem
#49535

Inlägg: 8

AB eller LTD?

Jag tror alla har funderat på det, och jag gör det just nu. Som bekant kostar det ju 100 000 kr att starta upp ett AB. Det är mycket pengar, även om det kanske skänker en hel del trygghet också.
Dock har jag nu sett på en sida att man kan registrera en engelsk bolagsform (LTD) som är, enligt hemsidan, som vårt AB här i sverige. Fördelen med LTD är att du i princip "bara" behöver ha ett pund i bolaget. Enligt dessa skall du sedan kunna öppna en filial här i sverige för ditt engelska bolag, och som jag skrev i början skall det då klassas likvärdigt som ett AB.

Frågan till er som kan detta är då givetvis vad haken är? Det måste finnas en hake, för om det inte var det skulle vi ha tusentals LTD och inte AB här i sverige. Någon som vet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 21

2006-10-24, kl 09:29

antonio

antonio

Inlägg: 240

Lån, tror inte det blir aktuellt för någon bank att ge dig ett lån om du har 1 pund i eget kapital.

Den status som ett AB ger pga av sin soliditet kommer du inte att kunna nyttja vid företagande här, så länge som folk inser att ett Ltd inte kräver så mkt eget kapital.

Hade jag varit leverantör hade jag nog vart försiktig med att göra affärer med Ltd bolag just på grund av ovanstående.

Annars verkar det vara en bra idé...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 21

2006-10-24, kl 09:38

username

Medlem
#49535

Inlägg: 8

Jo, så kan jag och känna, där av att jag tar upp frågan här. Här kommer länken till företaget, om någon kan se någon här som inte är rätt får ni mer en gärna ge mig feedback på detta.
http://www.bolagsregistrering.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 21

2006-10-24, kl 10:14

username

magnus
johansson

Inlägg: 27

Skillnaden mellan 100.000 kr bolag och Limited?
Det är ingen väsentlig skillnad för drift av ett svenskt aktiebolag eller en filial av ett Engelskt bolag. Tack vare reglerna inom EES/EU, gäller fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer inom EES/ EU. Oavsett vart företaget är registrerat. Inom EES/EU området gäller även fri etableringsrätt. Det vill säga ett företag kan välja att etablera sig där det erbjuds de bästa förutsättningarna.

Mera exakt kan man beskriva det som:
Vi nyetablerar ett Engelskt aktiebolag med det namn ni önskar. Bolaget kommer enligt Engelsk namnpraxis att heta (Limited) istället för AB. Det Engelska bolaget får ett Engelskt organisationsnummer. Därefter etablerar du en Svenskt filial av det Engelska bolaget här i Sverige. Den Svenska filialen registreras sedan hos Bolagsverket, där den då får ett Svenskt organisationsnummer, kostnad 2000 kr. Verksamheten i Sverige bedrivs genom denna filial som har samma status och rättigheter som ett "100.000 kr bolag." Den största skillnaden här är att filialen ej har ett eget aktiekapital utan "lever" på det Engelska bolaget. Tack vare detta kan vi erbjuda dessa Svensk/Engelska aktiebolag till ett konkurrenskraftigt pris.
Varför etablera ett Svenskt/Engelskt Limited?
Inget krav på lägsta aktiekapital!

http://www.bolagstjanster.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 21

2006-10-24, kl 10:36

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Frågan är väl vilken bransch du kommer jobba inom. Ska du driva ett internetbolag så spelar det nog ingen större roll och du väljer ett LTD eller ett AB, i och med att dom aldra flesta aldrig kommer tänka på bolaget bakom internettjänsten så länge tjänsten fungerar som den ska.

Men ska du sälja tjänster eller produkter mot myndigheter eller företag så kommer många, precis som Antonio Andersen Toledo säger, säkert att tänka en extra gång innan man beställer. Trygghet säljer lika bra som ett lågt pris i många fall.

Innan du beställer något föreslår jag att du skriver ner fördelar och nackdelar samt tar reda på årliga adminstartionskostnader för resp. bolagsform. Kolla därefter av med dina kunder, och/eller dina tänkbara kunder, hur dom skulle förhålla sig till ett LTD.

Lycka till, och berätta gärna vilken bolagstyp du till sist valde!

Mvh.
Emil paulsson, redaktör
www.startaeget.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 21

2006-10-24, kl 15:13

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Jag förstår inte resonemanget om varför ett AB skulle vara bättre än ett engelskt AB. Med andra ord, så skulle inte svenska företag handla med engelska aktiebolag bara för att deras aktiekapital är lägre och vad ska då alla enskilda firmor säga som inte ha något kapital alls, ska inte dom kunna göra affärer med staten eller kommunerna på lika villkor..
Hälsningar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 21

2006-10-24, kl 15:42

username

Medlem
#49535

Inlägg: 8

Vad jag har läst så skall man kunna öppna en filial här i Sverige som skall ha samma status som ett AB.

Stor anledning till varför man funderar på att köra LTD har ju att göra med att man faktiskt slipper den stora kostnaden på 100 000 kr. Det kanske låter girigt, men alla vet hur svårt det är som företagare att överleva sina första år, kan man spara på utgifter, då gör man det givetvis.

Svårigheten blir dock när man kanske vill låna pengar i en bank. När man gör en UC på ett LTD ser man att bolaget är utan skuld (ja, om man skött det vill säga), i övrigt har jag dålig koll, och vet någon mer om detta får dom mer en gärna skriva något i den här tråden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 21

2006-10-24, kl 16:19

antonio

antonio

Inlägg: 240


Stefan Svensson:


Jag förstår inte resonemanget om varför ett AB skulle vara bättre än ett engelskt AB. Med andra ord, så skulle inte svenska företag handla med engelska aktiebolag bara för att deras aktiekapital är lägre och vad ska då alla enskilda firmor säga som inte ha något kapital alls, ska inte dom kunna göra affärer med staten eller kommunerna på lika villkor..
Hälsningar!





Eftersom det finns skillnader i kapitalkrav på svenskt AB och engelskt Ltd vore det missvisande att säga att de har samma status, juridiskt sätt kanske de har detta men inte i hur marknaden uppfattar dem.
Enskilda firmor etc. kan inte jämföras med aktiebolag eftersom företagaren är solidariskt ansvarig för de förpliktelser som bolaget iklär sig (och det är just därför som man blir lockad att starta Ltd hellre än enskild firma).
För Ltd gäller inte detta.
Tror du en företagare med 1£i eget kapital som går i konkurs och inte kan krävas på företagets skulder kommer att göra allt i sin makt för att aldrig hamna i en sådan situation? I jämförelse med handelsbolag/enskilda firmor kan vi nog konstatera att så inte är fallet.

Är det rimligt tror du att ett Ltd företag med eget kapital på 1£ ska kunna göra en order för 100,000 kr på lika villkor som andra företagsformer?

Dock så är det ju uppenbart att ett Ltd med 100,000 i eget kapital är det samma som ett AB med lika mycket.... men här är syftet att undvika kapitalkravet som AB har (därmed får man även tåla att man inte är lika kreditvärdig och får svårare att locka leverantörer).

Emil Paulssons resonemang är ganska logiskt.


Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 21

2006-10-24, kl 16:53

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ett annan alternativ är ett lettiskt SIA-bolag.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 21

2006-10-24, kl 16:58

antonio

antonio

Inlägg: 240

Förresten tolka inte mitt svar som att det blir omöjligt för dig att bedriva verksamhet med Ltd... tvärtom är en verksamhets framgång inte beroende av dess bolagsform... skulle det finnas leverantörer som tvekar att leverera till dig så betala i förskott och kräv lite ränta för att du betalar i förskott... på det sättet är allt löst... blir lite mer arbete än ett vanligt AB men det blir inte omöjligt (speciellt om verksamheten är småskalig).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3