Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

AB tar över HB?

Inlägg 1 av 3

2008-09-22, kl 11:41

username

Mattias

Inlägg: 15

AB tar över HB?

Hur ser det ut om ett AB går in som ägare av ett handelsbolag?

Just nu står det två personer som ägare (50% vardera) i handelsbolaget. Kan ett AB ta över som enda ägaren?

Och om handelsbolaget ska betala moms men inte har något på
kontot när AB tar över, kan då Aktiebolaget betala momsskulden med sin
egen moms?


Tack på förhand
/M

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-09-22, kl 12:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ett HB måste ju alltid ha minst två ägare så som ensam ägare kan inte ett AB äga ett HB. äremot så finns det ju inget som hindrar att en ägare säljer sin andel till ett AB eller att ett AB går in som en ny tredje ägare i et befintliga HB:et.

 
AB:et och HB:et är trots det fortfarande två egna juriiska personer. AB:et kan låna pengar till HB:et för att detta ska kunna betala sinn moms men aldrig kvitta direkt av sin egen moms mot HB:et. Det skulle i princip vara samma sak som om du skulle vilja slippa betala din slutskatt om du får en restskatt, bara för att grannen ska få pengar tillbaka.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-09-22, kl 13:27

username

Mattias

Inlägg: 15

Jag är väldigt imponerad över så snabba svar här. Jag tackar så mycket!


Jag behöver hjälp med både bokföring och viss juridisk hjälp. (Skapa kontrakt och liknande)

Både till denna affär då jag ska göra mig av med mitt ägande i ett handelsbolag samt att jag startar ett nytt.

Om någon känner att de kan hjälpa till på ett eller båda hållen så skicka gärna din kontaktinfo till mig i ett PM.



/Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat