Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Äga flera företag

Inlägg 1 av 8

2005-01-18, kl 22:20

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Äga flera företag

Nu är det så att jag har arbetat inom en bransch ett antal år, och genom att vara en konsult har skaffat mig bra kontakter i andra branscher, som jag har levererat tjänster mot. Nu har jag gått från min anställning och ska starta eget där det primära verksamheten kommer att vara som på mitt tidigare jobb. Dock har jag blivit frågad om jag vill ta jobb inom andra bransher också. Problemet är att verksamheter och affärsideer krockar med varandra på samma vis om man skulle starta en firma med "Datorprogrammering och vvs reparationer" som verksamhetsbeskrivning. Alltså så långt ifrån varandra som det bara är möjligt. Min fråga då är: Kan man starta och driva två eller flera firmor samtidigt?
t.ex. att jag startar två firmor och ett uppdrag gör jag för en kundrkrets i ena firman, och andra uppdrag gör jag för helt annan kundrkrets i min andra firma (ibland samtidigt). Går det ? Eller
går det att ha en firma där man sysslar med två helt olika verksamheter ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-01-18, kl 23:28

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Är det enskilda firmor du ska ha så är det väl bäst med två företag. Är kanske inte så kul att skriva fakturor på dataprogrammering från VVS-akuten (för att spinna vidare på ditt eget exempel). Är det aktiebolag du tänker starta så är det kanske bättre att lägga den ena verksamheten i en bifirma för att slippa satsa 2*100.000. Det finns inget hinder för hur många företag du kan ha, men har du fler än en enskild firma så kommer resultatet att läggas ihop från bägge två och skattas tillsammans. Om den ena går med 10.000 i förlust och den andra med 20.000 i vinst så kommer du alltså att skatta för inkomst av näring med 10.000.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-01-29, kl 16:51

Homann

Homann

Inlägg: 49

Bokföringsnämnden rekommenderar att man bokför allt ihop.
Eftersom det är ditt personnummer som spelar roll, så kan du skriva vilket namn på fakturan som helst. Ovanstående för enskild firma, alltså.

Jag tror inte man kan registrera två enskilda firmor på samma personnnummer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-01-30, kl 01:29

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Finns inga sådana rekommendationer. Däremot har skatteverket en deklarationsblankett som heter N1A (eller N2A) där man delarerar om man har fler en en verksamhet som enskild firma. Varje verksamhet deklareras då på en N1A och sedan samlas de ihop i en vanlig N1:a. Du kan alltså har hur många företag som helst.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-01-30, kl 11:39

Homann

Homann

Inlägg: 49

Från BFN:s vägledning om löpande bokföring.

"företag – en fysisk eller juridisk person som är bokföringsskyldig enligt BFL (1 kap. 2 § första stycket 1 BFL)"

"36 Om ett företag bedriver flera verksamheter, ska det ha en bokföring som omfattar samtliga verksamheter (4 kap. 4 § första stycket BFL)."

Undantag finns dock.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-01-31, kl 08:24

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Om man har flera verksamheter i ett företag, ja visst. Men inte att man måste driva enskilda firmor som ett företag och bokföra det tillsammans. Vi har nog haft olika utgångspunkter i våra svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-02-01, kl 09:36

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Tack! väldigt omfattande svar som hjälpte jättemycket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-02-01, kl 11:06

Homann

Homann

Inlägg: 49

Enligt BFN är "alla enskilda firmor" verksamheter i samma företag, nämligen dig själv. Det är du som är företaget. ("fysisk person som är bokföringsskyldig"). Bokför tillsammans.

Vägledningen är ganska ny.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat