Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Affiliate - företag

Inlägg 1 av 3

2005-08-15, kl 23:46

username

Patrik
Hast

Inlägg: 12

Affiliate - företag

Hej!

Tänkte höra om någon har erfaranhet av att starta eget som affiliate? Affiliate är ju något som kan beskrivas som trafikstyrning där man via sin hemsida styr folk till moderbolagets hemsida.

Jag undrar också om det är värt att starta eget? Detta kan väl mer eller mindre beskrivas som en form av tjänst och är det så att jag bara får behålla 1/3 av min totala inkomst när jag går över till företag? Måste jag betala moms? Jag bör väl tillägga att inkomsten kommer från ett annat eu-land och även utanför eu.

tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-08-16, kl 07:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är i princip ingen skillnad på hur mycket du får behålla i netto oavsett om du har det som firma eller inte. Intäkterna ska beskattas och betalas egenavgifter för, endera gör du det i ett eget företag, som hobby eller får ut det i lön av någon som redan dragit skatt och arbetsgivaravgifter. Skillnaden är egentligen bara att när du får ut lön som affiliate till svenskt bolag så har de gjort avdrag för arbetsgivaravgifter på 32,46% medan du i ett eget företag betalar lite lägre egenavgifter.
Momsen är aldrig en kostand för ett företag utan bara en administrativ sak och en likviditetsmässig. Ska du betala moms så beror det på att du fått de pengarna av dina kunder, det är inte något som ska betalas från ditt resultat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-09-22, kl 21:07

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag vet att det förekommer att myndigheter går in på ditt konto finns det mycket pengar tar dom dem OM DU HAR EN SKULD, i en sådan situation kanske det är bättre att inte ha företag. I ett fall gjorde man så personen hade ingen skuld och hade mycket svårt att låna upp pengar inan det rättades till. Så fungerar skattemyndigheten i kombination med kronofogden, det kan vara bra att veta. Jag känner till ytterligare fall så det är ingen sälsynthet, så ibland undrar man varför man ska ha företag i Sverige.

Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat