Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Aktiekapital i ett AB

Inlägg 1 av 6

2005-07-11, kl 19:42

frude

frude

Inlägg: 36

Aktiekapital i ett AB

Hej,
Jag går i tankarna på att ändra om min enskilda firma till ett AB men jag funderar lite på det här med aktiekapitalet.

Som minst måste det ju vara 100.000:- om jag sätter in den summan och sedan avecklar bolaget, får jag då tillbaka pengarna? Alltså dom 100.000:- jag går in med kan jag få tillbaka dom om jag vill sluta med mitt företag?

Läste lite om att det inte behöver vara kontanter.
Hur fungerar det då? Värderar någon ex min maskin, låt oss säga att den är värd prick 100.000:- men sedan sjunker i värde. Måste jag då skaffa fram nytt kapital?
Kan det till exempel vara en bil som jag använder för att köra varor?

Mvh/Fredrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-07-11, kl 22:49

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nu slutar man inte bara med ett AB på samma vis som med en enskild firma. Ett AB är en egen person och måste alltså på ett eller annat sätt "avlida" innan det upphör. Ett AB kan bara upphöra att finnas på tre olika sätt, endera genom att fussionera ihop med något annat bolag, genom konkurs eller genom likvidation. Om man vill lägga ner sitt AB måste man alltså begära att det sätts i likvidation vilket i praktiken innebär ungefär samma förfarande som vid konkurs. Tidsperspektivet här är inte mindre än 6 månader och upp mot 8-9 månader från du ansöker om likvidation tills bolaget är avslutat. Finns det sedan några tillgångar i bolaget när det upphör (efter att likvidatorn tagit sitt arvode) så tillfaller dessa aktieägarna.

Om du gör en apportemmission så är det vid emmissiontillfället som det ska vara värt 100.000 kronor. Alla inventarier eller andra tillgångar mnskar ju i värde genom avskrivningar men det är bara en naturlig del av företagets "liv". Meningen är ju att ditt bolag ska gå med vinst och varje års vinst exkl den delen som du kanske gör utdelning med kommer också att hamna som under bolagets egna kapital. Summan av eget kapital (Aktiekapital, reservfond, balanserat resultat och årets resultat) få inte vara mindre än halva aktiekaptalet men det AK men en gång startat bolaget med kommer att vara oförändrat det är de andra posterna under eget kapital som ändrar sig mellan åren.
Att görs en apportemmisson är ett sätt att förenkla lite gran vid bolagstarten. Om du behöver en bil i firman ex och sätter in 100.000 i AK så kommer troligen det första du gör att vara att ta ut de 100.000 igen och köpa en bil för pengarna, men då kan man lika gärna sätta in bilen på en gång.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-07-11, kl 22:59

frude

frude

Inlägg: 36

Okej, tusen tusen tack för svaret.
Måste bara fråga, du måste väl vara revisor eller något för att vara så duktig? Skulle behöva lite rådgivning också.
Har du någon mail eller hemsida?

Mvh/Fredrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-07-12, kl 08:33

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

mail direkt till mig är [email protected], men annars fungerar det också bra med [email protected] för att få kontakt med någon av oss på företaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-07-12, kl 20:54

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Det finns ingen anledning till att först köpa en bil privat och sedan låta den utgöra apportegendomen. Lika bra att lägga in 100 000 i bolaget och sedan låta bolaget köpa bilen. Tänk på att du inte kan dra momsen vid köp av de flesta bilmodeller. Leasar du däremot, kan du dra halva momsen.

Mitt förslag är dock att du låter din enskilda firma utgöra apportegendomen. Så länge nettotillgångarna är minst 100 000 kr är det inga problem.

Så som det står ovan, är det inte att bara upphöra med verksamheten för att ett ab skall "försvinna". Gör du det frivilligt kostar det i runda slängar 10 000 kronor.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-07-12, kl 23:21

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det där med köp av bil är intressant, Köper du en reg bil inom 20-30 kod så är hela momsen avdragsgill. Gjorde det själv på en bil som vägde 3005 kg och sparade 50.000 men det togs bort för det var för populärt med dessa 5 kg.
Sätten är många det är därför jag hjälper till med ekonomistyrning innan man gör något fel.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat