Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Allmänna starta eget frågor

Inlägg 1 av 4

2007-01-03, kl 10:45

username

Viola

Inlägg: 1

Allmänna starta eget frågor

Hej!
 
Jag går i funderingar på att starta eget företag. Jag är dessvärre helt ute på okänd mark och vet inte så mycket om att starta eget. Skulle nu uppskatta och behöver alla tips och råd jag kan få, både från vana och mindre vana företagare. Jag håller för tillfället på att knåpa ihop en marknadsplan vilket inte är så lätt J men har kommit iaf en bit på väg. Dessvärre måste jag ha en lokal för jag kan inte driva mitt företag från hemmet.
 
Lite frågor J: Är det någon som vet vart man kan söka billiga lokaler och även vart man kan få tag i pengar till uppstarten av företaget? Vad är det för skillnad av enskild firma och handelsbolag. Jag har ett arbete så jag kommer att starta upp det här på sidan vid, vilken typ av bolag är bäst att välja?
 
Tack på förhand
 
Viola

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-01-03, kl 22:42

username

Alex
Goldman

Inlägg: 87

Ett gott råd, Viola-sök på tidigare inlägg, det finns en massa info

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-01-03, kl 22:58

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

På frågan handelsbolag alt enskild firma.

Enskilld är en ägare. Handelsbolag 2 eller fler.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-05-25, kl 13:31

username

Medlem
#51280

Inlägg: 11


 

Hej!
 
Olika former av finansiering kan du söka i vår finansieringsdatabas. Gå in på www.nutek.se/företagarguiden och vidare under Finansiering, Finansiera starten. Där kan du läsa om vilka finansieringsalternativ som finns, vad som krävs för att man skall få söka, vart man skall söka och när man kan söka. På Nutek finns information om stöd för produktutveckling i små företag och de finansieringsstöd som hör därtill. Gå in på www.nutek.se/pu och läs om vilka som kan söka och vad som krävs för att man skall kunna få söka.
 
ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi erbjuder finansiering av innovationer, företagsstarter och företags utveckling. Almi vänder kan hjälpa till då du har svårt att finna lånefinansiering som täcker hela ditt behov på annat håll. Gå in på www.almi.se för vidare information. Sök det närmaste regionala ALMI-bolaget i ditt län.
 
Du kan höra med kommunen och länsstyrelsen, www.lst.se i ditt län och se om det finns något regionalt investeringsstöd som du kan söka.
 
Ett handelsbolag är en juridisk person till skillnad från en enskild näringsverksamhet som inte är det. Registrering av ett handelsbolag skall alltid ske hos både Skatteverket och Bolagsverket, medan en enskild näringsverksamhet bara i vissa fall skall registrera sig hos Bolagsverket, dock skall registrering alltid ske hos Skatteverket. Vad gäller namnskydd erhåller ett handelbolag skydd för namnet inom länet vid registreringen hos Bolagsverket. En enskild näringsverksamhet får namnskydd inom länet i de fall registrering hos Bolagsverket sker.  Mer information om enskild näringsverksamhet och handelsbolag kan du finna på Nuteks hemsida, www.nutek.se/foretagarguiden och vidare under Starta företag.  

Mvh Nutek, Företagsinformation www.nutek.se/foretagarguiden.

 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat