Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

allt från Ltd till importregler.

Inlägg 1 av 3

2006-07-14, kl 15:46

username

Daniel
Bodin

Inlägg: 1

allt från Ltd till importregler.

Hej!
Först vill jag tacka för en mycket bra sida och alla hjälpsamma i detta forum. Jag har fått reda på en hel del som jag inte visste.

Har massa frågor .

Starta i Sverige VS Ltd ?

Har lite funderingar om att starta ett företag i England (Ltd).
Vad e det för fördelar/nackdelar?
Var gör jag det ?
Hur blir det med skatter?
Blir det mer jobb?

Jag funderar på att öppna en webbshop som säljer importerade kläder från Kina.
Har redan kontakt med fler talet grossister.
Är det något spec som gäller för en Internetbutik ?
Läste något om tillstånd, vad är det för tillstånd kostar? var får man det ?

Funderar på att gå på en starta eget kurs är den bra?
Hur svårt e det att få starta eget-bidrag?

Oj det blev mer frågor än vad jag trodde..

MvH Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-08-21, kl 15:28

username

Tradian
Almasanu

Inlägg: 9

Hej

Vi har precis startat upp www.startaforetag.se som håller på med registrering av LTD företag, så det kan jag svara lite på.

Fördelarna med en LTD mot en enkelmansföretag är ju först och främs att i en LTD (precis som i ett AB) så skilljer du ut dig själv från företaget. Vid en eventull konkurs så är det bara dom pengarna du har satsat i företaget som försvinner, men inte dina privata tillgångar. Du får sammtidigt status som anställd i en LTD/AB, vilket ger dig fler sociala rättigheter och fördelar.
Fördelen mot en AB är ju först och främst att du slipper ha 100 000 i aktiekapital, och kan välja att bygga upp egenkapitalen över itd.
Nackdelen måste vara att ditt företag kommer heta LTD istället för AB (om man nu kan kallad det en nackdel), samt att om du ska ta upp stora lån så kan du komma upp i en situation där du måste ställa nån sorts av privat säkerhet. (detta gäller även om du startar enskild firma).
Skatt och moms betalar du till sverige, men du kan välja att flytta en del av vinsten till england och beskatta den där.
Mer jobb blir det inte, inte om du väljer oss att göra jobbet för dig!

MvH

Starta Företag

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-08-26, kl 13:42

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Har tidigare varnat för Ltd här på forumet. Orkar inte ta upp allt på nytt, uppmanar dig att använda forumets sökfunktion istället.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat