Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Amortera på ett privat lån - med pengar från Handelsbolag?

Inlägg 1 av 2

2004-07-24, kl 00:02

username

Pierre
Söderman

Inlägg: 3

Amortera på ett privat lån - med pengar från Handelsbolag?

Hej

Jag och min tjej ska starta ett cafe. Vi kommer att behöva låna till lokal och inventarier. Vi kommer att ta ett privat lån var. Tanken är ju då att dessa pengar ska in i företaget (Handelsbolag som vi ska starta). Dessa lån måste ju betalas tillbaka. Min fråga är om man kan ta pengar ifrån handelsbolaget för att betala amorteringar och ränta? Eller måste man göra utag ifrån handelsbolaget och då skatta för pengarna för att sedan betala dessa privata lån?

MVH
Pierre

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2004-07-24, kl 23:39

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vad jag spontant kan tänka på så finns det två sätt ni kan göra. Alternativ 1 = ni lånar pengarna av banken och lånar sedan ut dem till bolaget på precis samma vilkor som ni har fått hos banken. Det innebär i praktiken att när det är dags att betala ränta och amortering till banken så ska också bolaget betala er samma ränta och amortering. Ni privat kommer att få en lika stor räntekostnad som ränteintäkt vilka kvittas mot varann så all skatteeffekt ligger hos bolaget.
Alt 2 = Ni lånar hos banken och sätter in pengarna som Eget kapital. Amorteringen är inget problem eftersom ni utan några som helt skatteeffekter kan ta ut lika mycket pengar som ni har satt in. När det gäller räntan blir det ett privat uttag men när året är slut så kan man göra något som heter räntefördelning i deklarationen. Kort beskrivet innebär det att en del av resultatet från företaget inte behöver beskattas som inkomst av näring utan som inkomst av kapital och då blir det utan några sociala avgifter. Basen för räntefördelningen är storleken på det egna kapitalet, men om ni sätter in hela lånet som eget kapital och inte har fått en skyhög ränta av banken, så bör räntefördelningen på så vis ge en inkomst i kapital som kvittas ut mot räntekostnaden till banken och på så vis blir skattefri.
Verkade det krångligt? Jag kan ställa upp ett exempel i ett exelblad och skicka över om jag får er e-mail adress. Höra annars av er till mig på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat