Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Anlita företag utan f-skattesedel

Inlägg 1 av 2

2005-06-07, kl 22:01

username

Annika
Larsson

Inlägg: 11

Anlita företag utan f-skattesedel

Jag anlitade en kille för att dra kabel för mitt företag. Han sa att han hade en firma. När jag fick fakturan så fanns inget org.nr och heller inget momspåslag. Jag talade med honom och han sa att i priset ingår egenavgifter och annat som han betalar in själv. Jag skulle alltså inte behöva ta upp honom som anställd. Hur fungerar det? Hur ska jag slippa betala sociala och skatt för honom? Jag litade ju på honom men kollade ingen f-skattesedel.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-06-07, kl 22:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det slipper du inte!! Har han ingen F-skatt sedel så är ansvaret ditt att de sociala avgifterna och skatten betalas. Du kan alltså inte betala ut någon faktura till honom utan det blir lön. Du får räkna om fakturan för att se hur stor del som är själva lönen och så göra en löneutbetalning utifrån det. Om fakturerat belopp ex är 13246 kr så motsvara det en lön på 10.000 med pålägg av 3246 kr i arbetsgivaravgifter. På dessa 10.000 drar du sedan av ytterligare 30% i skatt så du betalar ut 7.000 till honom och resten till SKM så blir inte kostnaden dyrare för dig. Skulle du däremot betala ut 13.246 kr till honom är det att anse som nettolönen och då får du betala ytterligare 11.219 kronor till SKM förutom det du redan betalt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat