Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Anmäla arb.givare till skatteverket?

Inlägg 1 av 4

2006-11-16, kl 10:50

username

Marcus
Nederman

Inlägg: 3

Anmäla arb.givare till skatteverket?

Hej
Jag sitter och funderar på om jag äntligen ska komma till skott och registrera firman.

Men det jag undrar över är om jag, vid anmälan till bolagsverket/skatteverket ska anmäla bolaget som arbetsgivare till skatteverket också? Är det nödvändigt?
Kommer bara vara jag som arbetar i företaget på min fritid till en början då jag har ett arbete för tillfället redan.

Någon som vet något om detta, om jag ska markera i så det registreras som arbetsgivare till skatteverket eller om jag kan göra det senare i framtiden om jag vill ta in en anställd?

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-11-16, kl 10:58

smyckorama

smyckorama

Inlägg: 5

Hej Marcus!

Om du ska registrera ditt företag som "Enskild firma" så är DU företaget. Om du då inte ska ha fler anställda så behöver du inte anmäla dig som arbetsgivare.

Ska du dock starta "Aktiebolag" så är företaget en egen juridisk person och då ska du anmäla företaget som arbetsgivare eftersom du själv blir arbetstagare.

Såhär har jag själv förstått det men nu blir jag lite fundersam... Om du skall registrera aktiebolag tycker jag du skall höra dig för lite bättre, för det kan hända att jag har fel. Enskild firma är det jag har själv så där är jag rätt säker ;)

Lycka till!
MVH Linda

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-11-16, kl 11:09

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är rätt som Linda säger, men även som AB behver man inte registrera sig som arbetsgivare om man inte ska ta ut någon ln ur företager.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-11-16, kl 11:15

username

Marcus
Nederman

Inlägg: 3

Jo, jag ska starta som enskild i uppstart etc för att i framtiden ev. ta in en delägare.

Men nu vet jag! Tack så mycket för era snabba svar! :-)

Mvh
Marcus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat