Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

anmäla företaget -hjälp mig

Inlägg 1 av 6

2006-01-05, kl 00:06

username

Jenny
Qvist

Inlägg: 7

anmäla företaget -hjälp mig

jag har lite frågor som rör registreringen av enskild firma. vad är skillnaden mellan f-skatt och fa-skatt? jag ska sälja kläder, vilket jag antar gör min verksamhet momspliktig? hur räknar jag ut preliminärskatt? hur uppskattar jag ingående och utgående moms? låter som idiotfrågor, jag vet, men jag vill kolla att jag verkligen förstått det rätt innan jag skickar in.
tacksam för svar.
mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-01-05, kl 12:51

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag tror att det basta du kan gora i ditt lage ar att lasa en bok i foretagsekonomi.
Lars
[email protected]
Start av foretag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-01-05, kl 18:34

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

beräknad Ingående / Utgående moms är 25% på de inköpspriser resp säljpriser du kommer att få/ha. Du måste alltså berkna hur mycket du kommer att köpa in resp sälja. Din verksamhet kommer att vara momspliktig, i alla fall så länge du håller dig inom riket.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-01-06, kl 07:57

username

Maggan
Jonsson

Inlägg: 26

Hej Jag antar att du pratar om den blanketten man fyller i till skattemyndigheten, F-skatt ska du ha om du enbart kommer att arbeta i din enskilda firma,Fa-skatt ska du ha om du tex är anställd hos en arbetsgivare och har din enskilda firma vid sidan om,Jag har själv haft svårt att förstå den blanketten från skattemyndigheten, Det är mycket saker på den som du inte behöver fylla i, ska du sälja kläder så är det svårt att veta hur mycket man säljer osv eftersom alla klädesplagg kostar olika så är det omöjligt att räkna ut in och utgående moms, DET DU SKA GÖRA är att redovisa momsen varje månad då behöver du inte fylla i in&ut moms på lappen,sedan ska du skriva vad du beräknar att ha i årsinkomst ,Det bästa du kan göra är att gå till skattemyndigheten (ett kontor) och fråga,Jag var som ett stort fråge tecken när jag skulle fylla i blanketten och dem var jätte trevliga och hjälpsamma i göteborg,Jag öppnar en inrednings butik för barn 1 mars och jag importerar alla saker själv coh det var mycket på lappen som inte behövdes fyllas i ,Så gå verkligen dit .
Mvh Maggan LYCKA TILL

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-01-06, kl 18:55

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

vill tillägga att det är naturligtvis ofta omöjligt att veta hur mycket man kommer sälja. Detta vet skv oxå, därför tittar de inte speciellt mycket på de angivna siffrorna. Det finns egentligen inte rätt eller fel. Men skriv inte för HÖGA siffror, eftersom du då kommer att få betala in preliminära skatter beräknade på detta resultat. Även om det kan ändras i efterhand så kan det bli en onödig likviditetsförsämring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-01-16, kl 00:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det kan ju också vara så att du första året inte räknar med någon vinst överhuvudtaget, så varför betala in i onödan. man kan göra fyllnadsbetalning om läget blir helt annorlunda.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonoistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat