Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Anställa i Enskild firma?

Inlägg 1 av 6

2006-09-17, kl 00:15

Brostam

Brostam

Inlägg: 2

Anställa i Enskild firma?

Hej,  Jag har precis startat en webbdesignfirma (enskild firma) och nu är det så att jag söker medarbetare.

På många webbdesignsidor är det fler som jobbar för sidan och jag undrar ifall man kan ta hjälp av privatpersoner som gör saker till företaget utan att behöva anställa personen.

tacksam för svar

//Emil

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-09-17, kl 10:13

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Här kommer ett utdrag ur Wikipedia:
Anställd arbetstagare är den person som skriver ett anställningsavtal med en annan part, som regel en juridisk person. Anställning är ett sätt att organisera arbete, där en part köper den andres tid mot att arbete utförs.

Du kan givetvis anställa någon för ett speciellt projekt och anställningen kan vara tidsbegränsad.
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-09-17, kl 11:43

Brostam

Brostam

Inlägg: 2

Tack så mycket Stefan,

Men hur går jag tillväga, måste jag kontakta skatteverket på något sätt?

Behöver personen någon form av F-skattebevis?

Eller är det så att man bara skriver det i utgifter i bokföringen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-09-17, kl 13:03

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

F-skattsedel innebär att man själv betala sina skatter och sociala avgifter och F-skattsedel kan man få om man är egen företagare.
Har man inte f-skatt så är du skyldig att betala sociala avgifter och dra skatt från den anställde. Däremot så behöver du inte betala sociala avgifter om summan inte överstiger 1000: -.
Du har förmodligen fått ett skattekonto där du sedan sätter in dessa pengar på (skatten och dom sociala avgifterna)
Du behöver inte kontakta skatteverket.
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-09-17, kl 18:15

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jo, man måste kontakta skatteverket. Utan att vara registrerad som arbetsgivare så får man heller inte skattedeklarationen där man redovisar utbetalda löner varje månad. Det är alltså inte bara att betala in pengarna, skatteverket måste ju också veta vad det är man betalar.
Skulle man en månad inte ha betalt några löner så skickar man bara in deklarationen och skriver 0 i den.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-09-17, kl 18:40

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Karin Jönsson:
Jo, man måste kontakta skatteverket. Utan att vara registrerad som arbetsgivare så får man heller inte skattedeklarationen där man redovisar utbetalda löner varje månad. Det är alltså inte bara att betala in pengarna, skatteverket måste ju också veta vad det är man betalar.
Skulle man en månad inte ha betalt några löner så skickar man bara in deklarationen och skriver 0 i den.Ja så var det visst man gjorde en gång i tiden....:)
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat