Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Anställd och enskilt företag för konsultarbete

Inlägg 1 av 4

2014-12-17, kl 08:56

jive

jive

Inlägg: 2

Anställd och enskilt företag för konsultarbete

Hej!
Har nyss fått ett erbjudande jag håller på att ta ställning till angående ett tillfälligt jobb. Förmodligen finns liknande frågeställningar redan i forumet, men känner att jag behöver lite specifika svar och tänkte kolla ifall någon här på forumet kan hjälpa till.

Jag studerar på heltid och tar fullt CSN för tillfället, och har samtidigt även en timanställning hos ett stort företag där jag drar in runt 100k per år i lön.
Nu är det så att jag fått möjlighet att för ett nystartat företag hjälpa dem i sin uppstartsfas med att utveckla deras monteringsprocess. Till en början var avtalet att jag skulle få projektanställning hos dem, men nu har de börjat prata om att de hellre vill att jag startar en enskild firma så att jag kan fakturera dem för mina tjänster. Jag ska då fakturera dem enligt överenskommen lönenivå (som om jag vore anställd) + de sociala avgifter och skatter som jag kommer behöva betala som egenföretagare (tanken är att min bruttolön ska bli densamma). Sen finns även specifika faktureringar på större belopp då vissa milstenar nås.

Fråga 1: Vilket är att föredra ur min synpunkt? Pusha på att få en anställning hos detta företag, eller starta eget? Företaget bidrar även med en viss startsumma för besväret att starta företaget. Lönemässigt ska det vara liknande pengar det handlar om.

Fråga 2: Om jag fakturerar, låt säga 10 000 kr exkl. moms en månad (jag kommer inte ha några direkta utgifter), vilken summa betraktas som min inkomst (ur CSNs synvinkel)?

Fråga 3: Vilka uppenbara risker finns det för min del med detta upplägg, dvs. med timanställning + egen näringsverksamhet?

Fråga 4: Måste jag ha fler än en uppdragsgivare? Eller räcker det med att jag har min andra timanställning vid sidan av?

Hade varit väldigt tacksam om någon skulle vilja kommentera och bistå med egna erfarenheter.

tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2014-12-18, kl 21:17

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Svar UPA:
Fråga 1, svar: Anställd = mindre huvudvärk, klart mindre eftersom företag kräver att man deklarerar, betalar in moms och skatt (viss summa per månad - och får man inte in pengar en månad och glömt att ändra årsinkomst hos Skatteverket riskerar man få betala i alla fall - man får tillbaka för mycket inbetalt men mycket senare). Så enkelt uttryckt: Man måste lära sig hur det fungerar (finns kurser) och man får absolut inte slarva.

Fråga 2, svar: Som enskilt företagare får du ju dra av dina utgifter innan vinsten beräknas. Så bruttosumman är betydligt mer än det som blir din "vinst". Du bör fråga CSN om de räknar på bruttovinsten eller om du drar av för egenavgifter mm innan de beräknar detta.

Fråga 3, svar: Om detta är ett jobb utöver det du jobbar för "det stora företaget" så kan det finnas regler som gör att du behöver det företagets OK för att jobba med detta - i princip att du inte tar med dig kunskaper från dem vilket kan vara förbjudet. Men det är ju bara när man jobbar heltid som reglerna är riktigt hårda.

fråga 4, svar: Man bör ha fler uppdragstagare för att få OK från Skatteverket. Om de inte anser att det inte är ett företag utan en dold anställning så kan det bli problem - även för din uppdragsgivare.

Ungefär så. Men ta in information från fler håll.

Lycka till.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2014-12-22, kl 09:50

jive

jive

Inlägg: 2

Tack så mkt för svaret! Ja det är lite otydligt det med CSN då de inte vill ge klara besked utan hänviaar bara till skatteverket, som i sin tur hänvisar tillbaka till CSN. Men efter ett par timmar i väntekö osv. så verkar det nu som att CSN tittar på ens totala beskattningsbara inkomst, vilket i mina öron är verksamhetens överskott (efter schablonavdrag) plus inkomst av tjänst minus grundavdraget.

Nu har jag dock en fråga till som handlar om prissättning. Är lite osäker på hur jag ska räkna.
Låt säga att jag hade fått en lön på 150 SEK brutto per timme som anställd (utan semesterersättning osv.). Detta ger ca 105kr per timme efter skatt.
Hur räknar jag fram ett motsvarande timarvode som konsult då, om jag vill ha ut exakt samma pengar efter skatt och man bortser från semesterersättning osv.?
Min tanke var att bara räkna 150/(1-0,2897)=211,2kr. Detta ger med avdrag för egenavgifter 211,2*(1-0,2897)=150kr i bruttolön som i sin tur efter att skatt om ca 30% läggs på blir 105kr = samma som om jag vore anställd.
Företagets revisor påstår dock att detta är fel och menar att det ska vara 150*1,3142=197,13kr, där sen egenavgifter dras av enligt 197,13*(1-0,2897)=140kr i bruttolön, villet blir 140*0,7= 98kr i nettolön, som självklart är mindre än 105kr.

Någon som kan mer om detta och kan förklra för mig hur det fungerar?
Tack på förhand!
/jocke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2014-12-22, kl 20:46

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Bara kort hur jag räknade när jag utförde konsultuppdrag fram till för några år sedan, kan ha ändrats på senare år men är en enkel formel:
=Hur mycket pengar vill jag ha kvar i handen efter skatter mm.
=Dubbla den summan och du har en siffra inklusive allt som kunden skall betala.

Eftersom man kan ha olika skattesatser i olika kommuner, eftersom man har olika stora avdrag som man kan göra som påverkar vinstnivån, osv, så är detta ett trubbigt o lite oexakt men enkelt sätt.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat