Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Anställd och enskilt företag för konsultarbete

Inlägg 1 av 4

2014-12-17, kl 08:56

jive

jive

Inlägg: 2

Anställd och enskilt företag för konsultarbete

Hej!
Har nyss fått ett erbjudande jag håller på att ta ställning till angående ett tillfälligt jobb. Förmodligen finns liknande frågeställningar redan i forumet, men känner att jag behöver lite specifika svar och tänkte kolla ifall någon här på forumet kan hjälpa till.

Jag studerar på heltid och tar fullt CSN för tillfället, och har samtidigt även en timanställning hos ett stort företag där jag drar in runt 100k per år i lön.
Nu är det så att jag fått möjlighet att för ett nystartat företag hjälpa dem i sin uppstartsfas med att utveckla deras monteringsprocess. Till en början var avtalet att jag skulle få projektanställning hos dem, men nu har de börjat prata om att de hellre vill att jag startar en enskild firma så att jag kan fakturera dem för mina tjänster. Jag ska då fakturera dem enligt överenskommen lönenivå (som om jag vore anställd) + de sociala avgifter och skatter som jag kommer behöva betala som egenföretagare (tanken är att min bruttolön ska bli densamma). Sen finns även specifika faktureringar på större belopp då vissa milstenar nås.

Fråga 1: Vilket är att föredra ur min synpunkt? Pusha på att få en anställning hos detta företag, eller starta eget? Företaget bidrar även med en viss startsumma för besväret att starta företaget. Lönemässigt ska det vara liknande pengar det handlar om.

Fråga 2: Om jag fakturerar, låt säga 10 000 kr exkl. moms en månad (jag kommer inte ha några direkta utgifter), vilken summa betraktas som min inkomst (ur CSNs synvinkel)?

Fråga 3: Vilka uppenbara risker finns det för min del med detta upplägg, dvs. med timanställning + egen näringsverksamhet?