Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Ansvarsfriskrivning/avtal

Inlägg 1 av 2

2009-07-30, kl 11:53

id10t

id10t

Inlägg: 3

Ansvarsfriskrivning/avtal

Hej,Jag har arbetat med datorsupport dagligen under flera års tid med fast anställning mot ca 500 aktiva användare dagligen, men vill börja stå på egna ben lite. Jag är mycket erfaren inom det tekniska området och vet att jag har den tekniska kompetensen som arbetet kräver. Jag kommer starta ett serviceföretag i höst som kommer att reparera hemdatorer för privatpersoner. När datorerna kommer in till företaget kommer de ju såklart inte vara i tipp-topp skick. Det kan röra sig om struligt operativsystem eller mekaniska delar som gått sönder i datorn. När jag då startar upp datorn för att börja fixa den (likaväl som när ägaren själv startar upp den) finns det ju en minimal men fortfarande existentiell risk att information går förlorad JUST då eller att hårddisken ger upp JUST då innan man hinner backa upp informationen. Datorn ÄR ju trots allt inlämnad för att den inte fungerar som den ska.Och även om datorn inte är på väg att braka ihop just när den lämnas in så finns det inga 100% garantier på att en systemuppdatering eller rensning av hårddisken som kunden beställt inte orsakar några oförutsedda konsekvenser.Tidigare har detta styrts av en datoranvändarpolicy inom min arbetsgivares företag, men det blir ju lite annorlunda nu när jag ska driva företag i egen regi mot privatpersoner. Min tanke är att skriva ett kundavtal som kunden undertecknar vid inlämning och alltid innan service påbörjas som säger att de anlitat mig på eget initiativ och är medvetna om de "risker" det innebär. Det jag undrar är om det ens är möjligt att juridiskt sett skriva ett sådant avtal som friskriver mig som företagare från ansvaret av informationsförlust, eftersom hårdvara är ju egentligen "bara att byta ut". Gillar kunderna inte avtalet behöver de ju inte anlita mig, även om jag vet att jag är duktig och "olyckor" av den typen är extremt sällsynta.Jag vill ju inte ställas till svars för informationsförlust som av en händelse råkade hända just den gången jag slog igång datorn.Mvh Johan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-07-30, kl 16:20

Speedygee

Speedygee

Inlägg: 24

Det brukar ju vara generellt att supportföretag ex. HP, LG etc. brukar säga att data kommer att gå förlorad när man skickar in den.Du kan ju antingen lägga in ett klasulpunkt inom dataförlust: där det står att du inte kan stå till svars för eventuell dataförlust i din hantering vid reparation.Har kunden undertecknat ett sådan överenskommelse så ska du ju ha ryggenfri./ Ivan

By IvanPE - Entrepenör inom Media och marknadsföring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat