Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Teknik

Använda mina program i företaget...

Inlägg 1 av 12

2008-10-20, kl 20:56

username

Mattias
Svensson

Inlägg: 17

Använda mina program i företaget...

Hej

Har en fråga. Nu är det så att jag har en massa program på min dator som kan komma till stor nytta sen när jag startar mitt företag.

Men måste jag ha kvitton på programmen osv? Då dessa är ja ni vet. Nerladdade.

Hur funkar det? eller måste jag köpa dessa program. för att få använda de i företaget.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2008-10-24, kl 12:52

username

Medlem
#56906

Inlägg: 2

Varför inte köra "grönt"? Det finns idag många professionella program som är gratis. Open Source alternativ samt nedbantade versioner av kommersiella som fungerar lika bra, några gånger bättre än de vanliga kända.

Nu vet inte jag vilken bransch du arbetar i, men för min egen del har jag nu enbart några få absolut nödvändiga program som jag har köpt. Bokföring enligt svensk modell är ett av de, men låter du en byrå bokföra, slipper du det.

Behöver du hjälp hittar du min kontaktinformation på acamar.se

Lycka till med ditt företag
Niels


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2008-10-26, kl 18:35

username

Mattias
Svensson

Inlägg: 17

Hej

Det jag menar mera var word, powerpoint och så vidare. Har även flash på datorn som kan vara avändbart till hemsidan senare. Samt dreamwaeaver.

Vart dessa program jag tänkte på.

Bokföringsprogram kommer jag köpa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2008-10-26, kl 19:31

username

Medlem
#56916

Inlägg: 3

Tror inte att skatemyndigheten går in i detalj och kontrollera detta inte ens vid en revision.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2008-10-26, kl 22:43

username

Mattias
Svensson

Inlägg: 17

Okej. tack för svaret.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2008-10-27, kl 23:52

username

Mattias
Svensson

Inlägg: 17

Men om vi säger att jag har lagliga program? Ska de skrivas in i företaget eller nåt sånt? Om nån är med på vad jag menar. För hur märker de annars att jag har olagliga program?=

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2008-10-28, kl 10:04

stifor

stifor

Inlägg: 386

Skatteverket har ingen som helst aning om vilka program du använder. Det är visserligen olagligt att använda piratkopierade program, men det är inte Skatteverkets uppgift att kontrollera detta.

Program behöver inte "skrivas in" i företaget. Köper du ett nödvändigt program så är det en kostnad och då vill du antagligen bokföra den kostnaden för att minska din skatt, så på det sättet kommer inköpskvittot för programmet att finnas i din bokföring.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2008-10-28, kl 14:20

username

Mattias
Svensson

Inlägg: 17

Tackar stig för svaret. Det gav mig lite mera info och gå på.

MEn hur ska jag göra nu i starten av mitt företag. Har ju inget inköpskvitto. Nåt tips?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2008-11-03, kl 11:03

HPH-Dataservice

HPH-Dataservice

Inlägg: 22

Då tycker jag du ska köpa licenser till de programmena för det kan bli väldigt jobbigt om något händer och att polisen blir inkopplad, det är alltså väldigt olagligt att ha piratkopierade program både privat och i företag.

dessutom så får du kvitton till programmena om du köper licenserna.

detta forum handlar inte om att ge ut hur du ska fiffla med kvitton det är ännuvärre att gör det.

Tänk på det.!

/Patrik

Mvh Patrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2008-11-03, kl 11:12

username

Medlem
#56906

Inlägg: 2

Hej,

Mitt tips är att använda gratisprogram där du kan. OpenOffice är ett självklart val för en som vill ha ett modernt kontorspaket. Lägg till Thunderbird med kalender så har du planeringen och kommunikationen säkrat också. Utan att det har kostat dig mer än tiden att ladda ned och installera.

Det finns många program som är gratis och säkra. För alla du nämnde i ditt tidigare inlägg är det möjligt att köra gratis och grönt. Men bokföring tror jag det är best att köpa.

Niels


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2