Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

användning av företagets "prylar privat

Inlägg 1 av 3

2006-01-11, kl 00:45

username

Lukas
Niklasson

Inlägg: 4

användning av företagets "prylar privat

Hej, tack för en super sida alltså! har verkligen fått massa hjälp här. Jag har två frågor.

Jag behöver köpa t ex en kamera, laptop, skrivare osv för mitt handelsbolag. Vad jag undrar är om jag får använda dessa prylar privat? Jag menar de är ju inte som en bil och "slits" direkt.

Andra frågan är ang momsen på dessa prylar. Nu är jag inte helt insatt men går det att köpa dem moms fritt när jag ska använda dom och inte sälja vidare dem?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-12, kl 02:00

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Dessa produkter ska användas i Firman. Kostar varorna per styck inte mer än 5000 + moms är dom direkt avdragbara (korttidsinventarier) och moms hanteras som in och utgående moms.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-20, kl 21:07

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du kan få problem med skv om du inte kan visa att du har ett verkligt behov av produkterna i din nrv, speciellt om du har hemmakontor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat